Okres poszukiwania prezentów i największych zakupów w internecie właśnie się rozpoczął. Jeśli prezent ma dojechać na czas, zacznij go szukać już teraz. W sieci można kupić taniej, a prawo daje e-klientom więcej korzyści niż w sklepach tradycyjnych.
Jeśli myślisz o wysłaniu prezentu świątecznego za pośrednictwem firmy kurierskiej lub Poczty Polskiej, już dziś zacznij się za nim rozglądać. Im dłużej będziesz zwlekać z wyborem i zakupem prezentu, tym większe prawdopodobieństwo, że paczka nie dojedzie do adresata na święta (zwłaszcza jeśli będziesz ją wysyłać do innego miasta). Tak było podczas każdych poprzednich świąt. W tym roku historia się powtórzy. Operatorzy już przed tym ostrzegają. Zamówień jest bowiem mnóstwo - niektóre sklepy internetowe przed świętami realizują nawet połowę rocznych przychodów.
Dlaczego coraz więcej Polaków kupuje w sieci? Dostępność internetu jest coraz większa, a zakupy w e-sklepach są tańsze od tradycyjnych. Dodatkowo internauci, robiąc e-zakupy, mają szczególne prawa.

Prawa e-klienta

Z towarów kupionych w internecie można zawsze zrezygnować. Gdy produkt jest uszkodzony lub wadliwy, odsyłamy go z powrotem i otrzymujemy nowy lub zwrot pieniędzy. Nawet kiedy wszystko jest z nim w porządku, zawsze mamy dziesięć dni na jego zwrot (bez podania przyczyny). Gdy pojawi się u nas kurier z paczką z e-sklepu, możemy sprawdzić, czy towar dotarł do nas bez uszkodzeń i czy odpowiada zamówieniu. Paczkę możemy otworzyć w obecności kuriera dopiero po tym, gdy za nią zapłacimy i pokwitujemy odbiór (pamiętajmy, że towar dostarczany jest przez niezależne od e-sklepu firmy i kurierzy mogą odmówić otwarcia przesyłki przed zapłatą). Gdy sprawdzimy towar i okaże się, że jest on wadliwy, poprośmy kuriera o spisanie protokołu. Nie może on nam tego odmówić, a taki dokument będzie podstawą do złożenia reklamacji. Jeżeli tego nie zrobimy, e-sklep może nie uznać skargi i powstałe szkody będą usuwane na nasz koszt (po prostu: nie będziemy w stanie udowodnić, że to nie my zniszczyliśmy towar).
Pamiętajmy, że sklepy internetowe zazwyczaj plombują przesyłki (oklejając je najczęściej firmową taśmą). Jeśli zauważymy, że zabezpieczenie jest naruszone (przerwane, rozerwane), nie wahajmy się odmówić przyjęcia zamówienia. Sklep powinien wysłać następną przesyłkę najszybciej, jak to możliwe.

Kto i kiedy płaci

Koszty odesłania towaru ponosi internauta. Inaczej jest w przypadku reklamacji (gdy kupiony towar ma wady i chcemy, żeby zostały one usunięte lub aby przesłano nam produkt bez usterek). Jeżeli reklamacja zostanie uznana, sklep musi oddać nam koszty przesyłki.
Pamiętajmy również, że z prawa do rezygnacji z zakupów w ciągu dziesięciu dni nie możemy skorzystać, gdy kupiony towar był wykonany według indywidualnego zamówienia czy w przypadku produktów, które ulegają szybkiemu zepsuciu.

Sprawdzaj oferty e-sklepów

Skoro przybywa kupujących, szybko rośnie też liczba e-sklepów. Dlatego warto wspomagać się internetowymi porównywarkami cen (są bezpłatne). W polskiej sieci działa ich kilkanaście. Porównują oferty coraz większej liczby sklepów i kilkuset tysięcy towarów. Korzystając z kilku porównywarek jednocześnie, można znaleźć towary po atrakcyjnych cenach (każda porównywarka posiada towary innych sklepów, a ceny w nich różnią się nawet o kilkanaście procent).
Cena nie powinna być jedynym kryterium, według którego wybieramy towar. Zanim zdecydujesz się na zakup, przeczytaj opinie o towarze i o e-sklepie (czy wywiązuje się z umów, czy akceptuje warunki reklamacji). Większość porównywarek oferuje możliwość zamieszczania takich opinii, a internauci chętnie się nimi dzielą.
Zapoznanie się z regulaminem sklepu jest szczególnie ważne, jeśli decydujemy się na zakupy za granicą. Dlatego trzeba sprawdzić, czy sklep (np. z USA) w ogóle przyśle nam towar, czy trzeba go sprowadzać na własną rękę oraz jakie warunki gwarancji oferuje.

Przeszukuj aukcje

Aukcje internetowe to sposób na zakupy internetowe. W polskim internecie najpopularniejsze jest Allegro.pl (z serwisu co miesiąc korzysta kilka milionów internautów), Świstak.pl oraz eBay.pl (służący głównie do zakupów zagranicznych). Przez ostatnie lata serwisy aukcyjne bardzo się zmieniły. Dziś wielu sprzedających wykorzystuje je po prostu jako darmowy sposób na prowadzenie e-sklepu (nie trzeba płacić za utrzymanie serwera, grafikę strony, reklamę). Zmienił się też sposób kupowania. Podczas gdy kiedyś aukcje wyróżniała licytacja, dziś najczęściej stosowana jest formuła Kup Teraz (Świstal.pl niedawno w ogóle zrezygnował z aukcji na rzecz opcji Kup Teraz). W podjęciu decyzji o zakupie w serwisach aukcyjnych pomocny jest (rozwinięty lepiej niż w e-sklepach) system rekomendacji i ocen zarówno wystawiających, jak i kupujących.

Oszustwa się zdarzają

Jeśli uważasz, że zostałeś oszukany na aukcji przez sprzedawcę, najpierw upewnij się, czy rzeczywiście doszło do oszustwa (np. jeśli nie otrzymałeś w terminie towaru, najpierw skontaktuj się ze sprzedającym; może okazać się, że opóźnienie wynika z winy dostawcy, np. poczty lub firmy kurierskiej). W sytuacji, w której doszło do oszustwa, należy zgłosić się na policję. Najlepiej dobrze udokumentować sprawę (nie usuwać korespondencji ze sprzedającym, potwierdzeń dokonania zakupu, przelewu itp.). Policja lub prokuratura powinna zakończyć czynności sprawdzające w ciągu 30 dni i przesłać poszkodowanemu postanowienie o wszczęciu lub odmowie wszczęcia śledztwa lub dochodzenia. Jeżeli transakcja była ubezpieczona, w portalu aukcyjnym należy złożyć wniosek o zwrot pieniędzy i wskazać w nim jednostkę policji i sygnaturę akt sprawy (sygnatura znajduje się na zawiadomieniu o wszczęciu śledztwa lub dochodzenia). W przypadku, gdy transakcja nie została ubezpieczona, warto wytoczyć proces karny i dochodzić zwrotu pieniędzy od oszusta.
Ważne!
Porównywarki nie gwarantują prezentowanych cen. Obowiązek aktualizacji ofert w porównywarkach należy do sklepu. Jeśli tego obowiązku nie dopełni, cena towaru na stronie e-sklepu może być wyższa. Ceny zawsze należy sprawdzać