Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego rozstrzygnął przetarg na wybór nowego operatora połączeń kolejowych na wybranych liniach. Wygrała wspólna oferta PCC Rail, firmy towarowej ze Śląska, i jej brytyjskiego partnera, spółki Arriva, znanego na Zachodzie operatora transportu publicznego.

Pierwszy przetarg

Prywatny przewoźnik ma podpisać kontrakt na trzy lata - na przewozy od grudnia 2007 r. do grudnia 2010 r.

- Operatorem będzie spółka joint - venture Arriva PCC, w której obaj udziałowcy mają po 50 proc. udziałów - mówi Maciej Królak, rzecznik Arriva Polska.

To pierwszy w Polsce przetarg, w którym udało się wyłonić prywatnego oferenta. Jednak PKP Przewozy Regionalne, obecny przewoźnik, nie zamierzają tak łatwo ustąpić. Jeszcze przed rozstrzygnięciem przetargu PKP PR odwołały się w sprawie błędów formalno-prawnych w warunkach zamówienia, a ponieważ samorząd odrzucił skargę, sprawa trafiła do Urzędu Zamówień Publicznych. UZP ma się wypowiedzieć 26 czerwca.

Arriva PCC nie odbiera PKP pracy w całym województwie - usługa prywatnej spółki ma dotyczyć tylko trzeciej części wszystkich połączeń regionalnych, które są obsługiwane przez szynobusy. Łącznie na przewozy pasażerskie koleją samorząd chce przeznaczać rocznie średnio ponad 40 mln zł. PCC i Arriva zaoferowały samorządowi niższe stawki, a urząd marszałkowski zaoferował, że udostępni przewoźnikowi 13 samorządowych szynobusów. Spółka Arriva PCC ma też wprowadzić własne pojazdy, ale jeszcze nie wiadomo, w jakim zakresie.

Arriva pojawiła się na polskim rynku zaledwie w grudniu 2006 r. Przewozy na Kujawach będą pierwszym realizowanym zadaniem.

Europejska ekspansja

Firma prowadzi transport publiczny autobusowy i kolejowy w dziewięciu europejskich krajach. Na początku grudnia 2006 r. kupiła firmę w Pradze. Polska ma być kolejnym etapem w europejskiej ekspansji.

260 mln pasażerów przewiozły w 2006 roku spółki kolejowe

227 mln zł wyniósł deficyt PKP z tytułu przewozów zlecanych przez samorządy

Katarzyna Kozińska

katarzyna.kozinska@infor.pl