DCT (Deepwater Container Terminal) to nowo wybudowany polski głębokowodny terminal kontenerowy w Gdańsku, jeden z największych na Bałtyku. Swoją działalność rozpoczął na początku czerwca tego roku. Zdolności przeładunkowe w pierwszym etapie jego działalności przewiduje się na 500 tys. TEU. Docelowo terminal będzie mógł obsłużyć 1 mln TEU, z możliwością rozbudowy zdolności przeładunkowej do kilku milionów TEU. Tak ogromny obrót towarowy wymaga niezawodnej obsługi transportowej w zakresie dowozu i odwozu kontenerów z/do portu.

Przeładunek kontenerów

DCT do obsługi wybrało PCC Rail, przewoźnika kolejowego, który spełnia wszystkie wymagania, jeśli chodzi o dostosowanie taboru i usług do przeładunków kontenerów (jak zasięg usług, terminale przeładunkowe w głębi kraju). PCC Rail oprócz własnych składów będzie w imieniu DCT zapewniał innym przewoźnikom kolejowym pełną obsługę ich serwisów. Między terminalem a Euroterminalem w Sławkowie odbywać się będą regularne połączenia kolejowe trzy razy w tygodniu. Dodatkowe połączenia będą dodawane w miarę wzrostu wymagań klientów. Obecnie bocznica kolejowa na DCT może obsługiwać jeden skład o długości 600 m. Ale terminal ma zapewniać jednoczesną obsługę dwóch lub trzech składów w zależności od zapotrzebowania.

- Współpraca z tej skali partnerem to dla naszej grupy wielkie wyzwanie, ale również docenienie jakości świadczonych przez nas usług i profesjonalizmu naszych pracowników - mówi Dariusz Stefański, prezes zarządu PCC Rail Containers, spółki wchodzącej w skład holdingu.

Bogate doświadczenie

Obsługa tego terminala doskonale wpisuje się w strategię rozwoju holdingu PCC Rail w zakresie przewozów intermodalnych oraz tworzenia sieci połączeń pomiędzy własnymi, lądowymi terminalami kontenerowymi oraz portami. DCT to kolejny terminal portowy po terminalu VGM Polska w Świnoujściu oraz BCT w Gdyni, w których holding realizuje regularne połączenia kolejowe z Brzegiem Dolnym i Euroterminalem w Sławkowie. Jest to firma, która na polskim rynku ma najbogatsze doświadczenie, jeśli chodzi o obsługę portów morskich w zakresie przewozu kontenerów.

Umowa kupna 45 proc. udziałów portowej spółki zobowiązuje holding do zrealizowania inwestycji portowych na kwotę 15 mln zł na rozbudowę infrastruktury portowej, zapewniając jednocześnie pracownikom spółki utrzymanie warunków pracy i płacy na co najmniej dotychczasowym poziomie.

- Obsługa szczecińskiego terminala to bardzo ważna akwizycja dla naszej grupy. Dynamiczny rozwój jest możliwy tylko dzięki inwestycjom. Dlatego taki nacisk kładziemy właśnie na ten aspekt naszej działalności - mówi Mieczysław Olender, prezes holdingu PCC Rail.

Siła holdingu

PCC Rail jest holdingiem logistycznym powstałym w wyniku konsolidacji wszystkich spółek logistycznych z grupy. W skład holdingu wchodzą spółki nie tylko z Polski, ale także z Czech (PCC Rail Morava) i Niemiec (PCC Cargo GmbH). W najbliższym czasie holding powiększy się o spółkę Drobnica-Port Szczecin, która umożliwi wydłużenie zintegrowanego łań- cucha usług logistycznych oraz rozwinięcie działalności na Pomorzu Zachodnim.

Na polskim rynku przewoźników prywatnych PCC Rail zajmuje miejsce drugie (I miejsce CTL Logistics) i posiada 16-proc. udział w krajowych przewozach towarów (wśród prywatnych przewoźników kolejowych). Firma stawia na rozbudowę zintegrowanych rozwiązań logistycznych, które zamierza rozszerzać na rynkach międzynarodowych.

15 mln zł zainwestuje PCC Rail w rozbudowę gdańskiej infrastruktury portowej

ZYSK NA INWESTYCJE

W 2006 roku udział holdingu PCC Rail w krajowym rynku przewozów towarów ogółem wyniósł 2,65 proc., a po czterech miesiącach tego roku wzrósł o 20,2 proc. Przychody spółki wyniosły w ubiegłym roku 394,2 mln zł, zysk 28,3 mln zł. W ciągu czterech miesiący tego roku sprzedaż wzrosła o 17 proc., a zysk netto o 12 proc. w porównaniu z czterema miesiącami 2006 roku. Spółka cały zysk przeznacza na inwestycje, które w ostatnim roku wyniosły 152,6 mln zł.

BEATA TROCHYMIAK

beata.trochymiak@infor.pl