Polska stoi dziś wobec nieuchronnej perspektywy przejścia w roku 2012 na system telewizji cyfrowej. To efekt przynależności do UE. Z uruchomienia systemu masowej telewizji mobilnej (mTV), czyli możliwości oglądania programów telewizyjnych na wyświetlaczu telefonu komórkowego, w tym samym roku nie możemy zrezygnować z uwagi na piłkarskie mistrzostwa Europy rozgrywane w Polsce i na Ukrainie - uważa Wacław Iszkowski, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

W ocenie Klausa Hartmanna, prezesa Polskiej Telefonii Cyfrowej, wprowadzenie w Polsce masowej mTV nie będzie łatwe. Nie ma odpowiednich regulacji. Wiktor Sęga z Urzędu Komunikacji Elektronicznej uważa, że potrzebne są zmiany w prawie telekomunikacyjnym i medialnym. Nie są przyznane częstotliwości. Operator sieci komórkowej Play, podobnie jak inni operatorzy komórkowi, chce mieć w swej ofercie mTV. Chris Bannister, szef P4, operatora sieci Play, podkreśla, że wprowadzenie mTV muszą poprzedzić testy konsumenckie, które pokażą co interesuje Polaków. Tomasz Berezowski z TVN ocenia, że dla pełnego sukcesu mTV potrzebna nowa koncepcja budowy urządzeń końcowych.

- Obecne urządzenia o bardzo małych ekranach nie wróżą sukcesu - twierdzi.

Rynek szybko rośnie

Komisja Europejska twierdzi, że aby Europa była nadal konkurencyjna w technologiach komórkowych, musi zostać upowszechniona telewizja mobilna. Dziś z mTV korzysta 3,5 mln Europejczyków. Analitycy prognozują, że w 2011 roku, czyli w przededniu organizowanych w Polsce i na Ukrainie mistrzostw EURO 2012, będzie z niej korzystało 500 mln ludzi na świecie. Z analiz przygotowanych dla KE wynika, że w 2009 roku światowy rynek mTV wart będzie 11,4 mld euro, zaś w 2015 roku - 20 mld euro.

Przełom, bo olimpiada

- Według ekspertyz przygotowanych dla KE, rokiem krytycznym dla mTV w Europie będzie 2008 - mówi Wacław Iszkowski.

W przyszłym roku odbywają się piłkarskie mistrzostwa Europy w Austrii i Szwajcarii oraz Olimpiada w Pekinie.

- Emocji dostarcza bezpośrednie oglądanie wydarzeń - mówi Wacław Iszkowski.

Podobne nadzieje wiązano w 2006 roku z piłkarskimi mistrzostwami świata w Niemczech. Operatorzy komórkowi wydali miliony euro na zakup praw do transmisji.

- W Wielkiej Brytanii mimo zainteresowania piłką konsumenci wybrali telewizory plazmowe - mówi Chris Bannister.

Sport w komórce spodobał się Włochom. 3Italia w grudniu 2006 r. miała ok. 500 tys. klientów.

Co ciekawe, KE chce wprowadzić jednolity standard cyfrowej telewizji mobilnej. Niemieccy operatorzy komórkowi preferują standard DVB-H (z niego korzysta włoska sieć 3Italia) i w 2006 roku podpisali porozumienie w sprawie budowy wspólnej infrastruktury, aby obniżyć koszty wejścia na rynek z nową ofertą. DVB-H jest też preferowany przez Nokię, największego światowego producenta komórek.

3,5 mln Europejczyków korzysta obecnie z telewizji mobilnej

Z unii

49 proc. dorosłych i mających pracę mieszkańców pięciu największych krajów Unii Europejskiej nie jest zainteresowanych mTV, nawet gdyby była za darmo - wynika z badań firmy Canalyst. Z tych samych badań wynika, że nie ma konkretnego typu programów, które mogłyby zainteresować szerokie spektrum odbiorców. mTV w Europie Zachodniej kosztuje od kilku do kilkunastu euro miesięcznie. W niektórych sieciach użytkownicy płacący wysoki abonament mTV „dostają” za darmo.

TOMASZ ŚWIDEREK

tomasz.swiderek@infor.pl