Posiadacze najbardziej ekonomicznych małych i tanich aut mogą wydawać na paliwo tylko nieco ponad 2 tys. zł, przejeżdżając 13 tys. km rocznie. Najlepsze palą 4-5 litrów na 100 km.

Stowarzyszenie Rzeczoznawców i Techniki Samochodowej Expertmot i Auto Klub Dziennikarzy Polskich sporządziły zestawienie najbardziej ekonomicznych aut, których cena nie przekracza 40 tys. zł, mają co najmniej czworo drzwi, a ich długość nie przekracza 4,3 m. W tej kategorii najlepsza okazała się KIA Picanto, wyprzedzając Hyundaia Atos Prime i Fiata Pandę.
Okazuje się jednak, że zwycięskie auto wcale nie pali najmniej (5 l na 100 km), bo z dziesięciu najbardziej ekonomicznych aut lepsze wyniki mają np. Peugeot 107 czy Toyota Aygo (po 4,6 l). Jeszcze bardziej oszczędne są auta z silnikiem Diesla. Posiadacze Pandy 1,3 JTD zapłacą za przejechanie rocznie 13 tys. km nieco ponad 2 tys. zł, bo to auto pali 4,3 l na 100 km.
Jednak ostateczny ranking stawia na pierwszym miejscu KIA, bo ocena była wypadkową ceny pojazdu i rocznych kosztów paliwa. Spośród dziesięciu najbardziej ekonomicznych aut najtańsza jest Dacia Logan (28,85 tys. zł), ale ponieważ ma duży silnik (1400 cm3), roczne koszty paliwa wynoszą prawie 3,8 tys. zł, stąd ósma pozycja w rankingu. Najdroższy z tej grupy jest wspomniany Fiat Panda 1,3 JTD, który kosztuje 38,9 tys. zł. Zwycięska KIA kosztuje 30,6 tys. zł. Wersja z silnikiem Diesla to już wydatek rzędu 38 tys. zł. Na tym przykładzie widać, że w ocenie ekspertów osoby mało jeżdżące powinny raczej zdecydować się na auto napędzane benzyną, bo w ostatecznym rozrachunku będzie to bardziej opłacalne.
Marcin Jaworski
Ranking najbardziej ekonomicznych samochodów / DGP