Na koniec I kwartału mieliśmy 12 mln 373 tys. klientów, w tym 4 mln 746 tys. abonentów - mówił dziennikarzom Jens Becker, dyrektor finansowy PTC, operatora sieci komórkowych Era i Heyah.

Na podstawie danych GUS i informacji o liczbie klientów Orange podanych przez Telekomunikację Polską, a sieci Plus i Sami Swoim przez Polkomtel można wyliczyć, że w I kwartale Polkomtel awansował na drugą pozycję. Liderem pozostał PTK Centertel.

- Nie konkurujemy o osiągnięcie jak najwyższej liczby kart SIM. Walczymy o abonentów, którzy przynoszą wyższe przychody i są otwarci na nowe usługi - twierdzi Klaus Hartmann, prezes PTC.

W I kwartale PTC pozyskało 215 tys. abonentów i straciło 70 tys. użytkowników usług przedpłaconych. PTK Centertel pozyskał 185 tys. abonentów i 75 tys. użytkowników telefonów na kartę. Polkomtel podał, że zdobył ponad 600 tys. klientów (jak sądzą analitycy, większość wybrała usługi przedpłacone). PTC chciałaby w tym roku zdobyć tylu abonentów co w 2006 roku (ok. 1 mln).

Klaus Hartmann powiedział, że celem PTC jest powrót na pozycję lidera pod względem przychodów oraz to, by w tym roku zysk operacyjny plus amortyzacja wyniósł przynajmniej 500 mln euro, a być może pozostał na ubiegłorocznym poziomie 2,2 mld zł. I to mimo że zdobywanie abonentów jest wielokrotnie droższe niż użytkowników telefonów na kartę (w I kwartale odpowiednio 507 zł i 5 zł). Dodał, że PTC jest gotowa do wypłacenia dywidendy, ale decyzję podejmą udziałowcy.

Na zdobywanie abonentów nastawiona jest też należąca do P4 sieć Play. W ocenie analityków ostatnie działania marketingowe (promowanie usług na kartę) zapowiada zmianę strategii. Krzysztof Kaczmarczyk z Deutsche Banku nie wyklucza, że w II połowie roku Play rozpęta wojnę cenową bijącą we wszystkich operatorów.

O zwiększeniu nacisku na zdobywanie abonentów zdają się świadczyć działania Polkomtelu: nowa, silnie reklamowana taryfa abonamentowa. Z opublikowanych właśnie danych o nakładach reklamowych w kwietniu wynika, że to właśnie Polkomtel najbardziej zareagował na pojawienie się Play. Z danych TNS OBOP przygotowanych dla serwisu Wirtualne Media wynika, że w kwietniu wydał na reklamy 27,6 mln zł, podczas gdy PTC - 14,8 mln zł, PTK Centertel - 14,7 mln zł, a P4 - 11,4 mln zł. Od początku roku (dane za TNS OBOP i Expert Monitor) operatorzy wydali odpowiednio 83,9 mln zł, 75 mln zł, 60,1 mln zł i 27,9 mln zł.

Tomasz Świderek

tomasz.swiderek@infor.pl