Rośnie zainteresowanie firm cyfryzacją w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem i narzędziami takimi jak mobilny podpis kwalifikowany. Naprzeciw oczekiwaniom nowoczesnego biznesu wychodzi EFL wraz z paletą e-funkcjonalności w ramach cyfrowego ekosystemu.

Do końca 2024 roku aż 76 proc. firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw planuje przejść na dokumentację cyfrową, podczas gdy jeszcze w 2021 roku korzystało z niej jedynie 10 proc. MŚP. Jeszcze ambitniejsze plany firmy mają w zakresie użycia podpisu elektronicznego. Do końca tego roku planuje z niego korzystać 86 proc. przedsiębiorców – wynika z raportu EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”.

ikona lupy />
Krzysztof Polcyn, dyrektor Departamentu Innowacji w EFL / fot. materiały prasowe

Rosnącą popularność e-podpisu potwierdzają wewnętrzne dane EFL. W 2023 roku liczba umów zawartych przez klientów leasingodawcy z użyciem elektronicznego podpisu wzrosła aż o 80 proc. rok do roku. Natomiast ich udział w ogólnej liczbie zawartych umów zwiększył się z 8 proc. w 2022 roku do 14 proc. w 2023 roku. W tym roku tempo jest jeszcze większe. Powyższe dane pokazują, że cyfryzacja w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem przestaje być innowacją, a zaczyna być standardem. Odpowiedzią na potrzeby nowoczesnego biznesu jest cyfrowy ekosystem przygotowany przez EFL.

E-narzędzia dla biznesu

- Cyfrowy ekosystem to zbiór narzędzi, które pozwalają naszym klientom na kontakt i zawieranie umów w sposób zdalny – mówi Krzysztof Polcyn, dyrektor Departamentu Innowacji w EFL.

Pierwszy komponent cyfrowego ekosystemu EFL stanowią wideorozmowy. Funkcjonalność -uruchomiona w pierwszych miesiącach pandemii koronawirusa - umożliwiła klientom szybki, wygodny i bezpieczny kontakt z zespołem zdalnych doradców. Jednym z kluczowych elementów systemu jest funkcja weryfikacji tożsamości. Na czym ona polega? Jak tłumaczy Krzysztof Polcyn, dyrektor Departamentu Innowacji w EFL, podczas wideorozmowy klient jest proszony o pokazanie dokumentu tożsamości. Doradca za pomocą systemu „fotografuje” zarówno dokument jak i jego właściciela, a następnie dokonuje porównania wizerunków z obu zdjęć pod względem cech biometrycznych. Rozwiązanie uwzględnia naturalne zmiany wyglądu, a także efekty operacji plastycznych.

W tym celu EFL wykorzystuje zaawansowane algorytmy, w tym technologię głębokich sieci neuronowych, rozwiązanie stworzone we współpracy z jednym z liderów w obszarze cyfrowej tożsamości – firmą Identt. Dodatkowo do odczytu danych z dokumentu tożsamości stosowany jest OCR, czyli optyczne rozpoznawanie znaków.

W trakcie weryfikacji sprawdzana jest też poprawność, integralność oraz oryginalność okazanego dokumentu. Po analizie dokumentu klienta prezentowana jest informacja o stopniu jego wiarygodności i wynikach poszczególnych weryfikacji. Dodatkowo dane klienta są weryfikowane w niezależnych źródłach, m.in. takich jak Rejestr Dowodów Osobistych.

- Jesteśmy prawdopodobnie jedyną firmą leasingową w Polsce, która utworzyła dedykowany zespół zdalnych doradców i tego typu usługę podczas której weryfikowana jest nie tylko tożsamość klienta ale i wydawany jest podpis elektroniczny – podkreśla Krzysztof Polcyn

W tym celu ekosystem uzupełniono o platformę usług zaufania, czyli narzędzie do zdalnego obiegu dokumentów i podpisywania ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym zarówno przez klientów jak i przez pracowników EFL. Spółka podpisała umowę z Asseco Data Systems, na mocy której EFL - jako certyfikowany operator - zyskał uprawnienia do weryfikowania tożsamości klientów w imieniu Asseco, którym później wydawany jest kwalifikowany podpis elektronicznych.

W praktyce oznacza to, że w ramach platformy EFL klient może podpisać umowę leasingową, korzystając z posiadanego kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Dokumenty nie są przesyłane drogą mailową, lecz udostępniane klientowi w zamkniętym ekosystemie cyfrowym, co przekłada się na większe bezpieczeństwo danych klienta. Jeżeli klient nie posiada jeszcze kwalifikowanego podpisu elektronicznego, może otrzymać go od EFL za darmo podczas rozmowy wideo. Wystarczy aby klient miał komputer z kamerą i dostępem do Internetu.

E-podpis jest wydawany na 3 lata i można z niego korzystać w formie mobilnej, czyli klient może podpisywać dokumenty za pośrednictwem platformy usług zaufania EFL lub przy użyciu swojego smartfona czy komputera. W tym celu nie są wymagane dodatkowe urządzenia, takie jak karta i czytnik, niezbędne przy tradycyjnym podpisie elektronicznym. Co więcej, klient może posługiwać się e-podpisem także poza EFL, na przykład podpisując umowy ze swoimi partnerami biznesowymi czy w kontaktach z administracją publiczną i nie obejmują go żadne ograniczenia w zakresie liczby podpisanych dokumentów.

- W momencie uruchomienia aplikacji mObywatel 2.0 dodaliśmy do naszego cyfrowego ekosystemu również możliwość weryfikacji tożsamości klienta w mObywatel podczas spotkania face to face – uzupełnia Krzysztof Polcyn.

Cyfryzacja pod strzechy

Cyfrowy ekosystem jest pozytywnie odbierany przez klientów jak i doceniony przez ekspertów, czego dowodem są nominacja do nagrody „Best Digital Transformation” oraz przyznane wyróżnienie „Order Finansowy 2023”.

– Wprowadziliśmy unikatowe rozwiązanie na polskim rynku leasingowym, którego pozytywne efekty odczuwa zarówno nasza organizacja jak i klienci. Rozpoczęliśmy transformację naszego modelu biznesowego i dążymy do całkowitego przejścia z obsługi papierowej na proces cyfrowy. Taka strategia odpowiada na oczekiwania polskich firm, które coraz częściej także same dążą do rezygnacji z papieru i cyfryzacji swoich procesów. Potwierdzają to nasze wyniki za I półrocze tego roku. Od stycznia do czerwca co szóstą umowę zawarliśmy w pełni online. Spodziewamy się, że z każdym miesiącem ten udział cyfrowych kontraktów będzie coraz większy – mówi Krzysztof Polcyn.

Jak dodaje, EFL dba o to, żeby cyfryzacja zagościła pod biznesowymi strzechami. Spółka cały czas rozbudowuje też ekosystem z myślą o obecnych i przyszłych klientach.

- Staramy się wdrażać coraz to nowsze komponenty ekosystemu i przygotowywać na nowe możliwości. Liczymy na wprowadzenie formy dokumentowej umowy leasingu. Czekamy też na e-doręczenia i pracujemy nad związaną z nimi funkcjonalnością, a wybiegając w przyszłość, przyglądamy się pracom nad portfelem tożsamości cyfrowej UE – tłumaczy dyrektor Departamentu Innowacji w EFL.

Uzupełnieniem cyfrowego ekosystemu jest uruchomiona w kwietniu br. Strefa Biznesu – platforma internetowa stworzona przez EFL i Credit Agricole dla osób prowadzących działalność gospodarczą. W ramach Strefy Biznesu przedsiębiorca ma dostęp do kompleksowego pakietu produktów bankowych, leasingu, najmu i pożyczek dla przedsiębiorców; może też zarządzać swoimi produktami finansowymi w ramach platformy. Zyskuje również dostęp do usług dodatkowych wspierających prowadzenie biznesu, takich jak podpis kwalifikowany czy usługi księgowe.