Ponad 100 mln dolarów w ciągu czterech lat zainwestuje Firma Oponiarska Dębica w rozwój produkcji nowoczesnych opon do samochodów osobowych.

Plan inwestycyjny Dębicy na lata 2007–2010 przyjęła rada nadzorcza firmy. Analitycy oceniają go pozytywnie. Notowany na warszawskiej giełdzie producent opon jest kontrolowany przez amerykański koncern Goodyear. – Celem inwestycji jest kilkukrotne zwiększenie produkcji opon typu high performance i ultra high performance, przeznaczonych do samochodów osobowych osiągających wysokie prędkości. Inwestycje dotyczyć będą całości procesów produkcyjnych, w tym również zakupu maszyn i urządzeń, niezbędnych do zwiększonej produkcji tego rodzaju opon – poinformowała spółka.

65 mln zł zysku netto miała Dębica w 2006 roku

Produkcja opon do najszybszych aut jest jednym z najbardziej rentownych segmentów działalności firm oponiarskich. Dębica poinformowała również, że ogólna liczba produkowanych przez nią opon do samochodów osobowych nie ulegnie istotnej zmianie. W 2006 roku zainwestowała niemal 100 mln zł, m.in. w rozbudowę i dostosowanie linii produkcyjnych do wytwarzania opon do samochodów osobowych i ciężarowych oraz opon typu high performance. W 2006 roku firma miała 61 mln zł zysku netto i ponad 1,5 mld zł przychodów. – Inwestycje Dębicy idą w dobrym kierunku i powinny przyczynić się do wzrostu wartości sprzedaży oraz rentowności spółki. Zwracam uwagę, że głównym odbiorcą nowoczesnych opon Dębicy będzie Goodyear, a to oznacza, że marża brutto w ujęciu procentowym może nie ulec większym zmianom. Spółki stosują bowiem we wzajemnych rozliczeniach formułę cenową opartą na stałej marży – uważa Hanna Kędziora, analityk DM PKO BP.

SZERSZA PERSPEKTYWA RYNEK


Ok. 8,5 mln opon sprzedano w 2006 roku w Polsce – wynika z szacunków GP. To o ok. 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Koniunkturę nakręcał import używanych samochodów. Najwięksi gracze na naszym rynku (mają prawie 80 proc. rynku) to amerykański Goodyear i francuski Michelin, właściciele odpowiednio Dębicy i Stomilu Olsztyn.