Profilaktyka i leczenie chorób to wyzwania dla całego sektora ochrony zdrowia. Jako jego aktywny uczestnik, branża farmaceutyczna wspiera podnoszenie standardów leczenia i opieki nad chorymi m.in. poprzez liczne kampanie edukacyjne.

Zaangażowanie w edukację zdrowotną społeczeństwa to również jeden z kluczowych elementów strategii odpowiedzialności społecznej Grupy Sanofi – jednej z największych firm farmaceutycznych w Polsce i na świecie, zaangażowanej w produkcję i opracowywanie przełomowych terapii, poprawiających stan zdrowia i komfort życia pacjentów. Główne obszary terapeutyczne firmy to m.in. produkty dla diabetyków, szczepionki, rozwiązania ułatwiające codzienne dbanie o zdrowie i higienę, badania i produkcja innowacyjnych leków w kardiologii, onkologii, autoimmunologii i chorobach rzadkich.

Strategia społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), stanowiąca element strategii biznesowej Grupy Sanofi, oparta jest na czterech filarach: Pacjent (pozostający w centrum uwagi), Etyka, Ludzie oraz Środowisko, którym przypisano określone cele oraz mierniki.

Sanofi od lat współpracuje z organizacjami pacjentów, przeprowadzając – lub będąc partnerem – kampanii edukacyjnych, poszerzających wiedzę na tematy zdrowotne, np.:

● „Atopowi Bohaterowie czują więcej” – na atopowe zapalenie skóry cierpi co piąte dziecko w Polsce. Obok dolegliwości skórnych zmagają się ze wstydem, rozdrażnieniem, wyobcowaniem. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na ograniczenia towarzyszące dzieciom z AZS, podkreślenie psychosomatycznego aspektu choroby i konieczności budowania poczucia własnej wartości małych atopików. Jednym z działań jest stworzenie pierwszej w Polsce bajki terapeutycznej dla dzieci z AZS. Partnerami kampanii są: Instytut Matki i Dziecka, Polskie Towarzystwo Dermatologiczne oraz Komitet Ochrony Praw Dziecka.

● „PS Mam SM” – we współpracy z fundacją Neuropozytywni powstała kampania: „PS Mam SM”. Tworzy ją Grupa Pozytywnych; pasjonatów, którzy mimo choroby i związanych z nią ograniczeń, spełniają swoje marzenia. Kampania jest zaproszeniem do wymiany osobistych historii i doświadczeń, które mogą stać się motywacją dla nowo zdiagnozowanych osób do innego spojrzenia na stwardnienie rozsiane i podążania za pasją.

● „Motyle pod ochroną” – we współpracy z fundacją Amazonki powstała kampania na temat raka tarczycy. Zawierała poradnik dystrybuowany w ośrodkach medycznych, stronę WWW z historiami pacjentów, broszury dotyczące raka tarczycy. W jej ramach zorganizowano spotkanie dla pracowników Sanofi, na którym wyjaśniono istotę badań profilaktycznych i zachęcono do wykonania USG tarczycy.

Działając w myśl społecznej odpowiedzialności biznesu, w Grupie Sanofi organizujemy wiele kampanii i wydarzeń wewnętrznych, skierowanych do pracowników. Wśród nich warto wymienić takie inicjatywy, jak:

● „Sanofi Pasteur – Innowacyjność i Tradycja” – cele kampanii to: poszerzenie wiedzy na temat wartości szczepień, walka ze szkodliwymi mitami, a także pokazanie, że innowacyjność Sanofi Pasteur jest oparta na osiągnięciach Ludwika Pasteura, z którego dorobku korzystamy do dziś. Kampania wykorzystuje innowacyjne i kreatywne narzędzia komunikacji, takie jak wideoblog, vaxipedia, konkursy i wydarzenia specjalne.

● Dzień Etyki – obejmuje debatę na temat etyki w biznesie, w której uczestniczyło dwóch ekspertów zajmujących się tematyką compliance – Grażyna Kopińska z Fundacji im. S. Batorego oraz prof. Paweł Łuków, etyk z Uniwersytetu Warszawskiego.

● Program Mentoringu – w I edycji programu wzięło udział 26 osób z każdej części organizacji, pełniących różne funkcje w grupie, pracując w 14 parach mentoringowych. Mentorzy pracowali z Mentees przez półtora roku, wspierając ich w realizacji celów rozwojowych. Głównym tematem było przywództwo – w zarządzaniu zespołem podległym lub projektowym.

● Program Stażowy Student On Board – powstał z myślą o studentach ostatnich lat studiów oraz absolwentach, którzy skończyli edukację nie później niż rok od momentu złożenia aplikacji. Skierowany jest do osób, które nie boją się nowych wyzwań i już na początku swojej kariery chcą wykonywać odpowiedzialne zadania. Każdy ze stażystów otrzymuje wsparcie opiekuna, który współpracuje z nim, zleca mu zadania, wprowadza go w codzienne życie firmy i wspiera.

W Grupie Sanofi dbamy też o kwestie środowiskowe. W minionym roku przeprowadziliśmy modernizacje biura w Warszawie i fabryki w Rzeszowie, z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań pozwalających ograniczyć zużycie zasobów naturalnych. Podczas remontu biura w Warszawie zainstalowano system oszczędzania wody, optymalizacji oświetlenia oraz wymieniono sprzęty AGD i IT na energooszczędne. Dzięki temu roczne zużycie energii spadło o ok. 11 proc., a wody – o blisko 30 proc. W zakładzie produkcyjnym Sanofi w Rzeszowie przeprowadzono modernizację kotłowni gazowej, dzięki której zminimalizowano straty cieplne i zmniejszono emisję CO2 o 63,1t/rok, przy oszczędności kosztów ciepła o 61 tys. zł/rok.

Zaangażowanie w działania z zakresu CSR, rozumiane jako kompleksowe i świadome zarządzanie wpływem na otoczenie, to nie tylko misja, lecz także obowiązek. Strategia CSR realizowana przez Grupę Sanofi kompleksowo odpowiada na wyzwania dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.

ikona lupy />
Karolina Szapiro
Menedżer ds. Komunikacji i CSR Grupa Sanofi