Ożywienie współpracy Polski z Bułgarią przynosi obu stronom coraz więcej korzyści. Trzecie Polsko-Bułgarskie Posiedzenie Ekspertów ds. Turystyki podczas II EKSiT w Zakopanem było znakomitą okazją do wymiany doświadczeń w obszarze m.in. współpracy naukowej i innowacyjnych rozwiązań wspierających ten ważny sektor.
Witając w swym rodzinnym mieście delegację bułgarską, Andrzej Gut-Mostowy, wiceminister sportu i turystyki, podkreślił, że międzynarodowa wymiana doświadczeń w obszarze rozwiązań wspierających turystykę ma szczególne znaczenie w realiach, w których branża ta, dopiero co doświadczona ciężko przez pandemię, stawia czoła skutkom kolejnych kryzysów. – Nasz resort ma w zakresie wsparcia turystyki wiele pozytywnych doświadczeń i gotowych rozwiązań, by wspomnieć choćby Polski Bon Turystyczny – stwierdził Andrzej Gut-Mostowy.
Podkreślił, że Bułgaria jako kierunek turystyczny nieustająco cieszy się w Polsce dużym zainteresowaniem. Przyznał jednocześnie, że jako polski minister odpowiedzialny za turystykę życzyłby sobie, aby turyści bułgarscy równie chętnie przyjeżdżali nad Wisłę, zwłaszcza że polska oferta jest dziś niezwykle bogata i zróżnicowana. Docenili to turyści zagraniczni, którzy – mimo trwającej za naszymi granicami agresji rosyjskiej – coraz liczniej odwiedzają Polskę; w pierwszym półroczu było ich aż 30 proc. więcej niż w 2022. Ogromnym zainteresowaniem gości z całego świata cieszy się Małopolska. Wydatki turystów mają coraz większy wpływ na gospodarkę, co widać choćby w Zakopanem.
– Pamiętamy, że sytuacja w turystyce światowej nie jest jeszcze ustabilizowana i nadal są wymagane działania wspierające. Dlatego nasze ministerstwo uruchomiło konkursy dotacyjne na rekordową sumę 22,2 mln zł. Mam nadzieję, że zadania zrealizowane w efekcie konkursów zdecydowanie przyczynią się do podniesienia turystycznej atrakcyjności Polski – podkreślił wiceminister.
Andrzej Gut-Mostowy otrzymał niedawno tytuł doktora honoris causa intemational Business School w Sofii. W Zakopanem dziękował za to – obecnemu na posiedzeniu ekspertów – Georgiem Apostolovowi, rektorowi tej uczelni. Doktor Dominik Borek, dyrektor departamentu turystyki w MSiT, poinformował o umowie z IBS – pierwszej zawartej przez resort z uczelnią z zagranicy. – W obszarze nauki upatrujemy szansy na rozwój turystyki – wyjaśnił Dominik Borek.
Na potwierdzenie tych słów Savina Nedyalkova, naczelnik działu w departamencie polityki turystycznej ministerstwa turystyki Bułgarii, opisała najnowsze narzędzia technologiczne służące wspieraniu i pobudzaniu rozwoju branży w pożądanym kierunku. – Zależy nam na turystyce zrównoważonej, zielonej, przyjaznej środowisku, odpornej na kryzysy, dlatego sięgamy po zdobycze technologiczne, przede wszystkim informatyczne, tworząc całkiem nowy system. Współpraca z Polską, wymiana doświadczeń, bardzo w tym pomaga – podkreśliła Savina Nedyalkova.
Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, zaprezentował zarys działań, które mogą zainspirować – lub już zainspirowały – partnerów z Bułgarii. Przypomniał, że kluczowym celem POT jest promocja Polski na całym świecie. Aby to robić skutecznie, trzeba wiedzieć, jak postrzegają nas mieszkańcy innych państw.
– Generalnie zagranicznych turystów najsilniej przyciąga do Polski nasza kultura, potem lokalna kuchnia, wreszcie natura – w tej kolejności. Dużą rolę odgrywają tu rekomendacje prestiżowych instytucji i mediów, mocno pomaga nam coraz intensywniejsza obecność w rankingach. Fakt, iż mamy tyle obiektów UNESCO, działa magnetycznie, czego doskonałym przykładem jest Kraków – stwierdził prezes POT. Przyznał, że znakomitą robotę dla Polski, szczególnie w USA, zrobiła rekomendacja CNN. Amerykańska stacja umieściła nasz kraj na szczycie rankingu kierunków turystycznych, które warto odwiedzić w 2023 r. W opinii Rafała Szmytke mogło to znacząco wpłynąć na wzrost liczby osób ze Stanów odwiedzających nasz kraj.
Uczestnicy spotkania zgodzili się, że aby dotrzeć do współczesnego klienta, zwłaszcza najmłodszych pokoleń, promocja turystyki – i w Polsce, i w Bułgarii, i w każdym innym kraju globu – musi się odbywać za pomocą najnowszych zdobyczy technologicznych. Stąd m.in. akcje w mediach społecznościowych oraz nacisk na intuicyjne aplikacje. Przykładem jest MonumentApp, aplikacja podpowiadająca najciekawsze zabytki w danym regionie i pomocna w kwestiach organizacyjnych.
– Prowadzimy tutaj turystę przez dany obiekt za pomocą życiorysów znanych osób, np. Mikołaja Kopernika, gdy zwiedzamy Frombork. Aplikacja korzysta z geolokalizacji, więc widzi, w którym miejscu znajduje się turysta i pokazuje dookoła atrakcyjne obiekty do zwiedzania lub proponuje trasy turystyczne – wyjaśnił prezes POT. Dodał, że w trzy miesiące po uruchomieniu aplikację pobrano już kilkanaście tysięcy razy. A wkrótce pojawi się wersja angielska.
– To tylko część narzędzi, za pomocą których staramy się dotrzeć do turysty krajowego i zagranicznego – podsumował Rafał Szmytke, odsyłając po szczegóły na strony POT i 16 regionalnych organizacji turystycznych.
Partnerzy relacji: