- Nie będzie wymagana zgoda dłużnika na cesję wierzytelności na rzecz funduszu sekurytyzacyjnego. Więcej funduszy inwestycyjnych będzie mogło tworzyć subfundusze.
zmiana prawa - Nie będzie wymagana zgoda dłużnika na cesję wierzytelności na rzecz funduszu sekurytyzacyjnego. Więcej funduszy inwestycyjnych będzie mogło tworzyć subfundusze.
Do pierwszego czytania w Sejmie trafi dziś projekt nowelizacji ustawy o funduszach inwestycyjnych, który rozszerza katalog funduszy, które mogą podlegać przekształceniom oraz umożliwia wnoszenie do funduszy zamkniętych nieruchomości, budynków i lokali. Do jednego miesiąca skraca termin wydawania zezwoleń na utworzenie funduszu, działalność towarzystwa funduszy inwestycyjnych (TFI) oraz zarządzanie portfelami. Fundusze będą mogły też część informacji, m.in. o charakterze ofertowym, zamieszczać w prospektach informacyjnych zamiast w statutach.
- Wejście w życie ustawy powinno przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności krajowego rynku funduszy inwestycyjnych na tle innych państw UE, zwłaszcza przez umożliwienie prowadzenia działalności w analogicznych formach i zasadach - uzasadnia Łukasz Dajnowicz z Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).
Projekt zmienia regulacje w zakresie funduszy sekurytyzacyjnych, które skupują wierzytelności i przekształcają je w papiery wartościowe (mogą one stać się następnie przedmiotem obrotu). Stanowi, że regularny dopływ kapitału przynosić ma cała pula takich wierzytelności. Daje to funduszom prawo włączania do puli także wierzytelności, które nie przynoszą regularnego dopływu kapitału w momencie nabycia. Jednak co najmniej 75 proc. z nich nadal będzie musiało przynosić regularny dopływ kapitału.
Zdaniem ekspertów istotne jest to, że projekt uchyla przepis, który wprowadzał dodatkowe w stosunku do kodeksu cywilnego wymogi formalne dla umowy cesji wierzytelności na fundusz sekurytyzacyjny. Wymagał on na to pisemnej zgody dłużnika, także w postaci jego oświadczenia o poddaniu się egzekucji.
- Przepis ten w istotny sposób utrudniał przeprowadzenie sekurytyzacji wierzytelności bankowych, a jednocześnie nie znajdował uzasadnienia aksjologicznego ani systemowego - podkreśla Sebastian Stańko, radca prawny z Grupy KRUK.
Projekt umożliwia też zlecanie podmiotom zewnętrznym zarządzania takimi wierzytelnościami i wprowadza zasady licencjonowania na usługi zarządzania. Zapewnia nienaruszalność środków wnoszonych do funduszy przez uczestników, stanowiąc, że nie mogą one być przedmiotem egzekucji prowadzonej przeciwko TFI.
Nowela rozszerza możliwości przekształceń na polskim rynku funduszy przez wprowadzenie możliwości przekształcenia funduszu inwestycyjnego w subfundusz z wydzielonymi subfunduszami (tzw. fundusze parasolowe). Składają się one z kilku, kilkunastu subfunduszy o różnych strategiach inwestycyjnych, a ich klienci mogą zmieniać strategię, przechodząc z jednego subfunduszu do drugiego, nie płacąc podatku. Zmiany statutu o utworzeniu nowego subfunduszu będą wchodzić w życie z dniem ogłoszenia, ale na ich dokonanie będzie potrzebne zezwolenie KNF. Projekt wprowadza również możliwość różnicowania jednostek uczestnictwa subfunduszy pod względem opłat.
PIOTR TROCHA
Podstawa prawna
■ Ustawa z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz.U. nr 146, poz. 1546 z późn. zm.).
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama