statystyki

Jak zmienić warunki umowy, aby UOKiK tego nie zakwestionował

22.01.2016, 07:20; Aktualizacja: 22.01.2016, 08:56
Rynek usług telekomunikacyjnych

Rynek usług telekomunikacyjnychźródło: Dziennik Gazeta Prawna

Urząd w swoim stanowisku wyraźnie wskazał, że przedsiębiorcy – jeśli chcą mieć możliwość wprowadzenia zmian w zawartym kontrakcie – powinni umieszczać w nim klauzule modyfikacyjne. Ale to niejedyny wymóg.

Kluczowy wymóg zdaniem UOKiK wynika z art. 3841 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.). Przepis ten wskazuje, że „wzorzec wydany w czasie trwania stosunku umownego o charakterze ciągłym wiąże drugą stronę, jeżeli zostały spełnione wymogi wskazane w art. 384 kodeksu cywilnego, a strona nie wypowiedziała umowy w najbliższym terminie wypowiedzenia”.

Przepis ten pozwala zatem przedsiębiorcy zmodyfikować istniejący stosunek obligacyjny w drodze wydania wzorca umownego, pozostawiając jednocześnie drugiej stronie wybór między akceptacją takiej modyfikacji a wypowiedzeniem zobowiązania (tak jak to miało miejsce w sprawie T-Mobile).

Inaczej mówiąc, nowy, zaproponowany przez przedsiębiorcę wzorzec zmodyfikuje dotychczasowe prawa i obowiązki stron jedynie wtedy, gdy zostaną spełnione dwie przesłanki łącznie:

● spełniony został obowiązek doręczenia wzorca,

● druga strona nie wypowiedziała umowy w najbliższym terminie wypowiedzenia.

UOKiK odwołuje się jednocześnie do orzecznictwa sądowego. Między innymi do wyroku Sądu Najwyższego z 15 lutego 2013 r. (sygn. akt I CSK 313/12), w którym stwierdził on, że zmiana treści stosunku zobowiązaniowego przez związanie wzorcem wydanym w czasie trwania tego stosunku dopuszczalna jest tylko wtedy, gdy taka możliwość została przewidziana w umowie lub we wzorcu poprzez zastrzeżenie klauzuli modyfikacyjnej.

UOKiK dodaje przy tym, że sądy wielokrotnie podkreślały, że klauzula modyfikacyjna powinna być dostatecznie skonkretyzowana i wskazywać okoliczności uprawniające do zmiany wzorca. Innymi słowy, przedsiębiorca podwyższający cenę za usługę konsumentom powinien wskazać, z czego ta podwyżka wynika (np. inflacja, zmiana kursów walut, zwiększenie jakości oferowanych usług, zmiany obowiązującego prawa etc.).


Pozostało 95% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane