O rozpoczęciu działalności leasingowej na polskim rynku myśli co najmniej kilku graczy. Najszybciej uruchomi ją hiszpański Santader Consumer Bank. Nowa spółka leasingowa, której nazwy dotąd nie ujawniono, specjalizować się będzie w leasingu środków transportu. Oferować będzie klasyczny leasingu pojazdów, a także usługi tzw. full service leasing, czyli finansowania pojazdów połączonych z zarządzaniem flotą służbową.

Obsługa flot

- Działalność operacyjną rozpoczniemy w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Ofertę kierujemy do dużych korporacji, małych i średnich przedsiębiorstw, jak również do osób prywatnych prowadzących działalność gospodarczą - mówi Marcin Paszkiewicz, prezes firmy, który wcześniej zajmował stanowisko dyrektora zarządzającego w Masterlease.

Firma nie startuje od zera. Santader Consumer Bank ma bardzo silną pozycję na polskim rynku sprzedaży kredytów samochodowych. Nowa spółka leasingowa będzie mogła więc korzystać z potencjału swojego właściciela - sieci placówek, przedstawicieli czy bazy klientów.

Nieoficjalnie mówi się też o wejściu na rynek amerykańskiego koncernu General Electric, który w Polsce, za pośrednictwem GE Money Banku, również specjalizuje się w sprzedaży kredytów samochodowych. Wśród innych firm zainteresowanych rynkiem leasingu wymienia się grecki EFG Eurobank (w Polsce posiada Polbank).

Rekordowe wyniki

Polskie przedsiębiorstwa coraz odważniej sięgają po leasing jako sposób finansowania inwestycji, a firmy leasingowe notują rekordowe wyniki. W pierwszym kwartale 2007 roku wartość rynku ruchomości i nieruchomości wyniosła 6,9 mld zł, o 83,4 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu 2006 roku, który również był dla branży bardzo dobry. Udział środków transportu drogowego w rynku leasingu ruchomości wzrósł z 62 proc. pod koniec 2006 roku do 68 proc. na koniec marca 2007 r.

- Duży wpływ na taki stan rzeczy miało przede wszystkim ożywienie sprzedaży na rynku motoryzacyjnym. Wyniki sprzedaży samochodów osobowych są po pierwszym kwartale wyższe o 24,5 proc. od wyników osiągniętych w analogicznym okresie roku ubiegłego - tłumaczy Andrzej Sugajski, dyrektor Związku Przedsiębiorstw Leasingowych.

W dalszym ciągu bardzo dobrze rozwija się leasing maszyn i urządzeń, zwłaszcza segment maszyn i urządzeń budowlanych, których udział w rynku wzrósł z 21 proc. pod koniec 2006 roku do 29 proc. na koniec marca 2007 roku.

Aż pięciokrotny wzrost odnotowano na rynku leasingu nieruchomości - wartość wyleasingowanych obiektów wyniosła 704,7 mln zł.

ZE STRONY PODATKÓW

Leasing pozwala wliczyć wszystkie raty leasingowe jako koszt uzyskania przychodu. Od przedmiotu leasingu firma ma prawo odliczyć podatek VAT, w przypadku leasingu samochodów osobowych tylko 60 proc. VAT i nie więcej niż 6 tys. zł. Obowiązujące przepisy, ograniczające możliwość pełnego odliczenia VAT, mogą być uznane za niezgodne z prawem unijnym, a dokładnie z tzw. Dyrektywą VAT. Jeżeli polskie regulacje w tym zakresie nie zostaną uchylone, sprawą może zająć się Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

W Polsce finansowanie inwestycji leasingiem stanowi 20-25 proc. wszystkich inwestycji. Na rozwiniętych rynkach europejskich przekracza 30 proc. Leasing operacyjny najlepiej rozwinięty jest w Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Włoszech, w Hiszpanii, Holandii, Belgii, i Francji. Z danych Masterlease wynika, że na te kraje przypada aż 73,5 proc. wartości europejskiego rynku leasingu operacyjnego.

 

Wartość leasingu ruchomości (w I kw. 2007 r.)

MACIEJ BEDNAREK

maciej.bednarek@infor.pl