Przez ostatnie pół roku na naszym profilu na Facebooku opowiadaliśmy Wam historię wyjątkowego samochodu. W tym czasie pracowaliśmy nad miejscem, które w ciekawy i nowoczesny sposób pokaże blisko stuletnią historię samochodu Marszałka Józefa Piłsudskiego.

Auto wykonano w USA na specjalne zamówienie dla Marszałka Józefa Piłsudskiego, bazując na modelu Cadillac Fleetwood Special Seven Passenger Sedan/Limousine, z serii 355D, wyprodukowanej w latach 1934-1935. Nadwozie zostało fabrycznie podwyższone tak, aby Marszałek mógł wsiadać do wozu bez schylania głowy. Samochód został opancerzony, zastosowano też kuloodporne szyby. Ważąc 3,5 tony, mógł rozwijać prędkość do 100 km/h, zużywając ok. 30 litrów benzyny na sto kilometrów. Wóz dotarł do Polski na dwa miesiące przed śmiercią Józefa Piłsudskiego, który patrząc na głęboką, „fortepianową” czerń nadwozia i jego chromowane dodatki, powiedział z sarkastycznym poczuciem humoru: „No, trumnę mi tu kupiliście!”.

.videowrapper { float: none; clear: both; width: 100%; position: relative; padding-bottom: 56.25%; padding-top: 25px; height: 0; margin-bottom:20px; } .videowrapper iframe { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

Prace nad restauracją zdewastowanego Cadillaca zainicjował prezydent Bronisław Komorowski. W marcu 2013 r. zaczął pracować specjalny zespół ekspertów pod kierownictwem dr. Jana Tarczyńskiego, dyrektora Centralnej Biblioteki Wojskowej. Jego zadaniem było przygotowanie dokumentacji i planu odbudowy zabytku.
Rekonstrukcję samochodu przeprowadziła profesjonalna firma Pawła Sławińskiego „Classic Cars” z Poznania. Ideą przyświecającą konserwatorom było przywrócenie dawnej świetności samochodu i przywrócenie go do stanu pierwotnego. Cadillac został rozebrany do najmniejszej śrubki. Każdą część pieczołowicie odtworzono zgodnie z dokumentacją. Te, których nie dało się zrekonstruować, pochodzą z samochodu - dawcy (tzw. donor car), który został zakupiony specjalnie do tego celu. Nadzór merytoryczny nad pracami sprawowała Naczelna Organizacja Techniczna, która jest też właścicielem samochodu, a partnerem i mecenasem przedsięwzięcia została Fundacja PZU.

Teraz całą, blisko stuletnią historię samochodu, przedstawioną w ciekawy i nowoczesny sposób można znaleźć na stronie www.cadillacmarszalka.pl. Polecamy ją nie tylko koneserom starych samochodów, gdyż historia Cadillaca mogłaby posłużyć za fabułę kilku przygodowych filmów. Dodatkowo, treści na stronie wzbogaciliśmy o kontekst historyczny i całe mnóstwo ciekawostek, których dotychczas trudno było szukać w internecie.

Informacje pochodzą ze strony

Partnerem działu CSR jest PZU.