Coraz więcej banków wprowadza nowe lub modyfikuje istniejące pakiety rachunków przeznaczone dla mikroprzedsiębiorców. Od standardowych propozycji dla klientów instytucjonalnych odróżnia je przede wszystkim cena i zakres usług.

Każda firma musi posiadać rachunek w banku. Coraz częściej banki wprowadzają pakiety przeznaczone specjalnie dla mikroprzedsiębiorstw. Charakteryzują się one znacznie niższą ceną za prowadzenie konta oraz mniejszą prowizją za poszczególne operacje. Coraz łatwiej w ofertach banków znaleźć rachunek, którego prowadzenie kosztuje poniżej 10 zł miesięcznie. Wzrost konkurencji na rynku powoduje jednak, że już kilka instytucji proponuje prowadzenie rachunku dla firm bez żadnych opłat. Jednak wbrew pozorom nie zawsze niska cena za samo prowadzenie jest wyróżnikiem oferty.

Elementy oferty

Wybierając rachunek firmowy, należy pamiętać, że oprócz ceny liczą się również inne elementy oferty. Za profesjonalne doradztwo, łatwiejszy i szybszy dostęp do kredytów, większą paletę produktów, a w końcu lepszą funkcjonalność rachunków warto czasami zapłacić więcej. Dzięki temu zaoszczędzimy nie tylko czas, ale również pieniądze. Młode, dopiero startujące firmy nie biorą tego pod uwagę ze względu na powszechne przekonanie o braku możliwości otrzymania przez nie jakiegokolwiek kredytu. Coraz częściej banki rezygnują ze sztywnego wymogu funkcjonowania firmy minimum 12 miesięcy, żeby mogły one otrzymać kredyt.

Sieć placówek banku

Właściciele firm zdecydowanie częściej niż klienci detaliczni muszą korzystać z placówek bankowych. Lokalizacja oddziału jest dla nich często ważnym elementem, dla którego decydują się na to, a nie inne konto. W takim przypadku statystyczną przewagę mają największe banki z rozbudowaną siecią placówek (PKO BP, Pekao i Bank BPH). Banki te wykorzystują tę ważną przewagę konkurencyjną i oferowane przez nie ceny są często znacząco wyższe niż mniejszej konkurencji. Nie oznacza to, że oferta ta jest gorsza. Banki te często okazują się bardzo elastyczne, a skala działalności sprawia, że mały przedsiębiorca może liczyć na wiele dodatkowych produktów, których nie ma co szukać w najmniejszych bankach – leasing, karty kredytowe, wysokie kwoty kredytów obrotowych etc. Chociaż wszystkie te elementy są istotne, to faktem jest jednak, że bardzo duża część przedsiębiorców nie potrzebuje zaawansowanych usług. Również doradztwo jest im na co dzień zbędne. Takie osoby kierują się przede wszystkim ceną i jest to dla nich najważniejsza cecha rachunku firmowego. Podobnie jak w przypadku rynku detalicznego, również i tutaj, w celu zmniejszenia miesięcznych kosztów, wymagana jest jak najczęstsza obsługa rachunku przez internet i telefon. Przy wyborze konta firmowego nie należy się jednak kierować samą ceną rachunku. Może to być dość myląca zmienna, ponieważ to, co bank nam odda w cenie miesięcznego prowadzenia rachunku, może zabrać w wysokich opłatach za pojedynczą transakcję. Z tego też względu przed podjęciem ostatecznej decyzji należy przeprowadzić małą symulację kosztów.

Nie tylko cena rachunku

Najważniejszymi zmiennymi powinny być: liczba przelewów na rachunki obce, w tym do urzędu skarbowego i ZUS, liczba wpłat i wypłat gotówki w kasie banku, a także bankomatach – zarówno własnych, jak i obcych. Z przeprowadzonych przez nas symulacji wynika, że różnice w rocznych opłatach mogą wynosić nawet powyżej 1000 zł! Mogą być one jeszcze wyższe, jeśli przedsiębiorca wykonuje miesięcznie więcej operacji niż w naszych założeniach. Już tylko ten fakt wskazuje, że wybór konta firmowego nie jest prostą rzeczą i warto mu poświęcić więcej czasu.

Specjalne konto

To samo dotyczy sytuacji, w której mamy już konto firmowe. Warto wówczas przeliczyć wszystkie płatności, bo może się okazać, że znacznie lepszym rozwiązaniem będzie nie likwidacja dotychczasowego konta, a założenie drugiego – wykorzystywanego tylko do przelewów. Tak robi coraz więcej przedsiębiorców. Przy większej liczbie kontrahentów zamknięcie dotychczasowego konta jest praktycznie niemożliwe. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby otworzyć alternatywne, drugie konto. Po zgłoszeniu go do właściwych urzędów można z niego wykonywać wszystkie dotychczasowe operacje, nie narażając się na gniew partnerów handlowych. Co najważniejsze, takie rozwiązanie praktycznie zawsze okazuje się znacznie tańsze.