Na przełomie lutego i marca wystartuje platforma multimedialna w internecie Grupy TVN. Ma być rentowna po dwóch latach.

Na przełomie lutego i marca Grupa TVN uruchomi platformę multimedialną w internecie, ujawnił GP Piotr Walter, prezes Grupy TVN.
Będzie to dostępna w sieci oferta programowa Grupy TVN (czyli TVN oraz kanałów tematycznych), wzbogacona o funkcjonalności i narzędzia dostępne w internecie, których wdrożeniem zajmuje się Onet.pl, lider rynku wśród portali internetowych. Wszystkie te firmy łączy jeden właściciel - Grupa ITI.
Projekt ma być w przeważającej części - 70 lub 80 proc. - finansowany z reklam. Rentowność planowana jest w dwa lata po starcie. Według informacji, koszt projektu wahać się będzie w przedziale 5-15 mln zł. Prezes TVN nie potwierdził tej kwoty, ale porównał koszt inwestycji do uruchomienia kanału tematycznego średniej wielkości.
Projekt pierwotnie ruszyć miał jesienią tego roku, ale prace nad nim przesunięto. Powód - podczas pierwszych testów internauci odrzucili część rozwiązań.
- Mówiąc wprost, kilka razy istotnie zmienialiśmy ten projekt. Wszystko po to, aby był jak najlepiej dopasowany do oczekiwań odbiorców - dodaje GP Piotr Walter.
Nie ujawnia szczegółów, ale przyznaje, że punktem wyjścia były internetowe projekty amerykańskich telewizji, choćby NBC.
- Na początku będziemy się poruszać w ramach znanych i możliwych koncepcji, ale chcemy to zrobić perfekcyjnie. Celem naszej platformy jest zarabianie pieniędzy, oczywiście w skali odpowiedniej do wielkości rynku internetowego - dodaje.
Będzie to pierwszy na tak szeroką skalę projekt internetowy z udziałem ogólnopolskiej telewizji i lidera rynku internetowego wśród portali.
- To ma być projekt, który umożliwi kolejne głębokie synergie TVN i Onetu, które z czasem będą miały przełożenie na wynik finałowy. Myślimy o nich w takich dziedzinach jak sprzedaż, marketing, promocja i sprzedaż detaliczna. Największa synergia będzie polegać na stworzeniu wspólnej oferty handlowej, łączącej silne strony TVN i Onetu - tłumaczy Piotr Walter.
Poza TVN, spośród działających w Polsce telewizji jedynie TVP stale wzbogaca swoją obecność w sieci w projekcie itvp.pl. W tym przypadku nie stoi za nim jednak siła takiego portalu jak Onet.pl. Najmniej do powiedzenia w internecie ma Polsat, który nie ma żadnej własnej platformy ani portalu, a jedynie udostępnia swoje niektóre programy innym.
SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK
Projekt TVN to próba poszerzenia swojego udziału w rynku reklamy internetowej, w którym na razie ponad 30 proc. przypada Onetowi. Wydatki firm na promocję w sieci rosną z kolei najszybciej ze wszystkich mediów - średnio 40 proc. rocznie. Na koniec tego roku przekroczą 330 mln zł, a do 2011 roku ich wartość wzrośnie do 900 mln zł lub nawet 1 mld zł. Według CR Media Consulting, na koniec 2009 roku udział wydatków reklamowych w internecie w całym rynku przekroczy już 7 proc., co oznacza, że na reklamę w sieci firmy będą wydawać więcej niż na radio.
15 mln zł może kosztować nowy projekt TVN
MICHAŁ FURA