Według informacji GP, biznesmen Michał Sołowow podjął decyzje o sprzedaży dziennika Życie Warszawy.

- Negocjacje trwają, jest kilku chętnych - mówi GP osoba zbliżona do transakcji.

Wśród potencjalnych nabywców może być wydawca prasy regionalnej Polskapresse, należąca do niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau.

W planach kilka nazw

Życie Warszawy jest potrzebne Polskapresse do projektu ogólnopolskiego dziennika, który wydawca chce wprowadzić na rynek w tym roku. Koncern nie ma dziennika w stolicy, którym mógłby walczyć o konkurencyjny warszawski rynek reklamy.

Według naszych informacji, Michał Sołowow może zażądać za dziennik nawet 100 mln zł. Informacji tych nie chcieli komentować przedstawiciele biznesmena ani Polskapresse.

Tymczasem według informacji GP, nowy dziennik ogólnopolski Polskapresse może nazywać się Polska. Wydawca zarejestrował go już w sądzie. Nie jest jednak przesądzone, że gazeta ukaże się pod tym tytułem, bo koncepcja może się ostatecznie zmienić, choćby pod wpływem przyszłych badań, jakie przeprowadzi Polskapresse. Springerowski Fakt w fazie projektowania nazywał się Plus.

Według naszych informacji, redakcja ma w zanadrzu jeszcze kilka nazw - jedną z rozważanych był także Głos. Spekuluje się również, że gazeta mogłaby nosić tytuł Wiadomości24, w nawiązaniu do portalu wydawcy o tym samym tytule. Nazwę Wiadomości wydawca także zarejestrował w sądzie. Paweł Fąfara, redaktor naczelny projektu, nie skomentował naszych informacji.

- Nazwy są dość przewrotne, ale nie są to tytuły nowego projektu - powiedziała Magdalena Chudzikiewicz, rzecznik Polskapresse.

Tytuł Głos może być próbą uderzenia w konkurencję. Taką nazwę, tyle że z podtytułem Dziennik Pomorza, nosi na przykład jeden z największych dzienników Mediów Regionalnych (była Orkla Press Polska), ukazujący się właśnie na Pomorzu Zachodnim, należący obecnie do brytyjskiego funduszu Mecom Group.

Propozycja Mecomu

Tymczasem właśnie Mecom, który posiada 11 tytułów regionalnych, próbuje namówić do wspólnego wydawania dziennika Polskapresse. Niemiecki wydawca chciałby oprzeć swój dziennik na możliwie jak największej liczbe tytułów regionalnych w całym kraju, tymczasem ma ich 8 w pięciu województwach. W pozostałej części kraju rządzą tytuły Mediów Regionalnych. Obie strony - jak wynika z naszych informacji - wciąż prowadzą negocjacje w sprawie współpracy. Mecom jest jednak sceptyczny, bo gazetę Polskapresse traktuje nie tylko jako konkurencję dla swoich dzienników regionalnych, ale także dla Rzeczpospolitej.

Nowy dziennik wejdzie na rynek, na którym jest ogromna konkurencja. W marcu tego roku sprzedaż wszystkich dzienników w porównaniu z ubiegłym rokiem spadła o 4 proc. Rynek reklamy prasowej rośnie natomiast najwolniej ze wszystkich mediów - w pierwszym kwartale wzrósł według domu mediowego Starlink zaledwie o 0,9 proc., podczas gdy cały rynek powiększył się o 12,8 proc.

 

Polskapresse na rynku mediów

MICHAŁ FURA

michalfura@infor.pl