Platforma n poinformuje jutro o sześciu nowych kanałach tematycznych, które wejdą do jej oferty - wynika z informacji GP. N rusza w pogoń za Cyfrowym Polsatem, który ma już 1,5 mln klientów.

Konkurencja na rynku platform cyfrowych zaostrza się. Sześć nowych propozycji programowych przedstawi na jutrzejszej konferencji prasowej Maciej Sojka, prezes ITI Neovision, spółki Grupy ITI, do której należy platforma cyfrowa n - dowiedziała się GP. Z kolei Cyfrowy Polsat ogłosił wczoraj, że do końca maja zwiększy liczbę abonentów do 1,5 mln, co oznacza, że od początku roku pozyskał 500 tys. nowych klientów. Cyfra+ ma ich ponad 920 tys., a zdobycie co najmniej miliona to plan do końca tego roku.
Wśród nowości platformy n, o których do tej pory nawet nie plotkował rynek, znajdą się aż cztery kanały. Będzie to TVN Talk, czyli kanał z programami typu talk-show. Oprócz niego także trzy programy muzyczne. Jednym z nich - jak wynika z naszych informacji - współtworzył będzie znany pianista jazzowy Leszek Możdżer.
Po raz pierwszy przedstawione zostaną także szczegóły kanału religijnego, którego szefem będzie ks. Kazimierz Sowa, a zapleczem dla niego kupiony niedawno przez Grupę ITI (49 proc.udziałów) Tygodnik Powszechny. Przedstawiciele platformy powiedzą także więcej na temat kanału biznesowego, który według wcześniejszych zapowiedzi zadebiutować ma w III kwartale roku. Będzie to odpowiedź na ostatnie deklaracje Polsatu, który zapowiedział we wrześniu start odmienionego kanału tematycznego TV Biznes, który ma być konkurencją dla TVN24.
Kierownictwo platformy n po raz pierwszy ogłosi również liczbę klientów, jaką zdobyła od startu w październiku ubiegłego roku. Dotychczas właściciele Grupy ITI potwierdzili jedynie, że w ciągu niespełna trzech miesięcy udało im się zdobyć 40 tys. abonentów.
Platforma n weszła na rynek podzielony między dwóch dużych graczy - Cyfrowy Polsat i Cyfra+. Na skalę europejską to fenomen, bo nigdzie nie ma takiej konkurencji. Startując z nowymi usługami, takimi jak kanały w wysokiej rozdzielczości HD, dekoder z nagrywarką PVR i wideo na żądanie, przyśpieszyła działania największych konkurentów we wprowadzaniu najnowszych usług. Nie tylko jednak nie odebrała im klientów, ale poszerzyła rynek.
Poza wzrostem liczby abonentów, Cyfrowy Polsat po raz pierwszy zakończył ubiegły rok zyskiem 33 mln zł, a przychody sięgnęły 489 mln zł, co w stosunku do roku poprzedniego oznacza wzrost niemal o połowę. Mimo to najbardziej dochodową platformą w Polsce jest wciąż Cyfra+, a ubiegły rok był dla niej także jednym z najzyskowniejszych - zarobiła 150 mln zł, przy przychodach 850 mln zł. Wyniki platformy n znane są jedynie za pierwsze trzy miesiące ubiegłego roku - przychody sięgnęły 3,64 mln euro, a strata operacyjna pomniejszona o amortyzację wyniosła 19,7 mln euro.
Na polskim rynku od dawna spekuluje się o konsolidacji, a najwięksi gracze przyznają, że chętnie by do niej przystąpili, ale pod jednym warunkiem - że żaden z nich nie będzie podmiotem przejmowanym, lecz przejmującym.
- Moim zdaniem szybciej, w ciągu półtora roku lub dwóch, może dojść do konsolidacji na rynku kablówek. Potrzebują jej, bo wtedy łatwiej będzie inwestować duże pieniądze w nowe usługi, które pozwolą skutecznie konkurować z platformami cyfrowymi - mówi Sobiesław Pająk, analityk CDM Pekao.
150 mln zł zarobiła w 2006 roku najbardziej dochodowa platforma, Cyfra+
Cyfrowy Polsat ZYGMUNTA SOLORZA-ŻAKA jest na razie zdecydowanym liderem na polskim rynku platform cyfrowym pod względem liczby klientów. Platforma n, należąca do Grupy ITI, której współwłaścicielem jest Jan Wejchert, chce walczyć o rynek nową ofertą programową
MichaŁ Fura
Zygmunt Solorz-Żak / DGP
Platformy cyfrowe / DGP
Jan Wejchert / DGP