Sprzedaż Gazety Prawnej w kwietniu, jak wynika z szacunków wydawcy, Grupy Wydawniczej Infor, była wyższa o 7,1 proc. Wyniosła 80,3 tys. egzemplarzy i była o 5,3 tys. egzemplarzy większa niż w kwietniu rok wcześniej. O 241 egzemplarzy do 80,9 tys. lepsze było też rozpowszechnianie płatne razem, czyli sprzedaż powiększona o tzw. inne formy rozpowszechniania.

To kolejny miesiąc dobrej sprzedaży GP. Z opublikowanych w poniedziałek danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wynika, że w marcu sprzedaż GP wyniosła 72,8 tys. egzemplarzy i była o 2,3 proc. wyższa niż w marcu ubiegłego roku.

Marzec należał zresztą do prasy biznesowej, bo swoje wyniki poprawiły też pozostałe tytuły: Puls Biznesu o 2,9 proc. do 20,5 tys. egz., Parkiet o 22 proc. do 11,8 tys. egz. Z pozostałych dzienników sprzedaż zwiększyła jedynie Gazeta Wyborcza - o 4,4 proc. do 464,5 tys. egzemplarzy. To efekt serii dodatków, kolekcji filmowych i promocji samej gazety. Mimo to po ogłoszeniu wyników kurs Agory, wydawcy GW, spadł nagle o 7 proc.

- Inwestorzy zareagowali nerwowo, bo wzrost w marcu jest niewielki w stosunku do wzrostu ze stycznia i lutego, kiedy przekraczał 15 proc. - tłumaczy Krzysztof Kaczmarczyk, analityk DB Securities.

Uważa, że reakcja inwestorów i nagła sprzedaż akcji była zbyt nerwowa, bo nie pamiętają oni, że kilkunastoprocentowy wzrosty sprzedaży w styczniu i lutym to w dużej mierze efekt niskiej bazy, czyli kiepskiej sprzedaży, w tych samych miesiącach ubiegłego roku.

Najbardziej w marcu straciły Rzeczpospolita i tabloidy. Dziennik wydawany przez Presspublikę pogorszył swój wynik o 6,8 proc., sprzedając w marcu 146,6 tys. egz. Fakt, który wciąż pozostaje liderem sprzedaży, pogorszył wynik o 7,1 proc. do 543,9 tys. egz. Podobnie - o 7,2 proc. do 200,1 tys. egz. - spadła sprzedaż Super Expressowi. Dziennik sprzedał w marcu średnio 211 tys. egz., ale nie ma na razie bazy porównawczej, bo zadebiutował w kwietniu.

Zdaniem Adama Uszyńskiego z domu mediowego Starlink, spadki sprzedaży dzienników tłumaczyć trzeba wysoką bazą w ubiegłym roku. W efekcie sprzedaż wszystkich dzienników spadła o około 4 proc.

- Wzrost sprzedaży prasy gospodarczej to efekt rozwoju gospodarki i rosnącego zapotrzebowania na informacje biznesową - mówi.

MICHAŁ FURA

michal.fura@infor.pl