Największy kolporter prasy Ruch wchodzi na wart co najmniej 0,5 mld zł rocznie rynek kawiarni sieciowych.

W maju Ruch, największy kolporter prasy notowany na warszawskiej giełdzie, planuje otworzyć w centrum Warszawy pierwszą kawiarnię, która ma być początkiem jego sieci – dowiedziała się GP. – W szybkim czasie chcemy być liderem rynku, rozwijając tę ogólnopolską sieć m.in. przy pomocy franczyzy. Uważamy, że ten rynek ma potencjał, a my pracujemy nad połączeniem kawiarni z salonem multimedialnym, czego obecnie w Polsce nie było – powiedział GP Paweł Sobków, członek zarządu Ruchu ds. handlu i zarządzania siecią sprzedaży. Ruch nie podaje, ile kawiarni i nowych sklepów chciałby mieć docelowo. Nie wiadomo więc na razie, ile ze 163 mln zł, jakie zamierza zainwestować w rozwój w tym roku i z 572 mln zł, jakie chce zainwestować do końca 2009 roku, Ruch przeznaczy na rozbudowę sieci kawiarni. Spółka podała jak na razie wyniki za ubiegłym rok, w którym przychody wyniosły 4,05 mld zł, a zysk netto – 21,8 mln zł. Konkurencja wyraźnie się ożywia, o czym świadczy zainteresowanie polskim rynkiem sieci o zasięgu światowym. We wrześniu ubiegłego roku do Polski weszła najpopularniejsza w Skandynawii sieć kawiarni – Wayne’s Coffee, która ma już dwa lokale w Warszawie i chce otwierać kolejne. W połowie przyszłego roku na polskim rynku pojawić ma się także pierwsza kawiarnia największej sieci na świecie – Starbucks. Wprowadzać ją będzie spółka AmRest, która już prowadzi dwie inne duże sieci – Pizza Hut i KFC. Zdaniem Włodzimierza Gillera, analityka DB Securities, sam pomysł na biznes jest ciekawy, bo rośnie konsumpcja, ale sukces zależy od wykonania. – Największym zagrożeniem jest brak dobrych lokalizacji. W dużych centrach handlowych najlepsze miejsca pod taką działalność sprzedawane są na pniu, więc w tym przypadku będzie to dla Ruchu jeden z problemów. Ma jednak własne zaplecze, które będzie starał się wykorzystać – mówi.

SZERSZA PERSPEKTYWA – RYNEK

W Polsce działają m.in. kawiarnie sieciowe Coffeeheaven, Mercer's, Coffe Time, Daily Cafe, Pożegnanie z Afryką. Swoje punkty otwierają też producenci kawy. Coffeeheaven stała się największą siecią markowych kawiarni w Europie Środkowej, z 59 punktami sprzedaży w regionie, w tym 39 w Polsce.