Polskapresse, wydawca 8 dzienników regionalnych, chętnie połączyłaby siły z 12 tytułami Mediów Regionalnych, byłej Orkli Press Polska, należącej do funduszu Mecom.

Jak dowiedziała się Gazeta Prawna, między Polskapresse a brytyjskim funduszem Mecom trwają rozmowy w sprawie wspólnego wydawania dzienników regionalnych. Na ich bazie ma powstać nowy ogólnopolski dziennik. Polskapresse, wydawca 8 dzienników regionalnych, chciałby pozyskać 12 tytułów regionalnych należących do Mediów Regionalnych, byłej Orkli Press Polska, przejętej w ubiegłym roku przez fundusz inwestycyjny Mecom Davida Montgomerego. Te zmiany mogą wstrząsnąć rynkiem i zagrozić pozycji Agory, która wydaje Gazetę Wyborczą i Axel Springer Polska, wydawcy Dziennika i Faktu.

Niekwestionowany lider rynku

Dzięki temu projekt ogólnopolskiego dziennika Polskapresse na bazie tytułów regionalnych, który ma zadebiutować w drugiej połowie tego roku, ukazywałby się w całym kraju ze sprzedażą przekraczającą 800 tys. egzemplarzy miesięcznie. Dawałoby mu to pozycję niekwestionowanego lidera rynku. Obecnie jest nim Fakt Axel Springer Polska, którego wynik to 497,6 tys. egz. w październiku 2006 r. Teraz obaj regionalni wydawcy działają w różnych częściach kraju: łączna sprzedaż gazet Polskapresse przekracza 400 tys. egz., tytułów Mediów Regionalnych – ponad 360 tys. egz. miesięcznie.

800 tys. egzemplarzy – to szacunkowa sprzedaż nowego dziennika Polskapresse

Polskapresse – należąca do niemieckiego koncernu Velragsgruppe Passau, działającego również na Słowacji i w Czechach – rozmawiała na temat połączenia z Orklą od kilku lat, ale jak do tej pory nic z tego nie wyszło. Obaj wydawcy ściśle jednak współpracują – mają spółkę Mediatak, zajmującą się sprzedażą powierzchni reklamowej w ich tytułach, prowadzą wspólne akcje wydawnicze.

Rozmowy trwają

Jak wynika z informacji GP, potwierdzonych w dwóch niezależnych źródłach, rozmowy między wydawcami nabrały jednak tempa od listopada ubiegłego roku, gdy do zarządu Polskapresse dołączył Tomasz Wróblewski, były szef tygodnika Newsweek. Wówczas szefowie Polskapresse pierwszy raz przyznali, że pracują nad projektem ogólnopolskiego dziennika. Gazeta Prawna jako pierwsza pisała o tych planach już w grudniu 2005 r. – Rozmowy na temat wspólnego projektu trwają, ale na razie nie wiadomo, co z nich dokładnie wyjdzie – powiedział GP jeden z rozmówców. W wyniku połączenia z Mediami Regionalnymi lub ich przejęcia powstałby wydawca o łącznych przychodach sięgających co najmniej 800 mln zł – pod tym względem dawałoby to Polskapresse drugą pozycję na rynku po Agorze. – To najbardziej naturalny krok, aby ogólnopolski projekt Polskapresse miał rację bytu i był atrakcyjną propozycją dla reklamodawców. Inaczej będzie miał małe szanse na sukces – mówi o wykorzystaniu tytułów byłej Orkli Rafał Oracz, analityk prasowy CR Media Consulting. Uważa on jednak, że do odkupienia przez Polskapresse od Mecomu Mediów Regionalnych nie dojdzie, bo nie zgodzi się na to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, z powodu zbyt dużej koncentracji. Według naszych szacunków, udział wydawcy po połączeniu wyniósłby w rynku sprzedanych egzemplarzy 31,69 proc., a próg koncentracyjny wynosi obecnie 40 proc. Inną formą współpracy mogłaby być spółka joint venture. Nasi rozmówcy uważają jednak, że do tego ostatniego pomysłu nie ma do końca przekonania żadna ze stron. – Współpraca w takiej formie mogłaby być trudna, bo obaj wydawcy mają wiele różnych interesów, więc zbyt często mogłoby dochodzić do nieporozumień – mówi drugi z naszych rozmówców.

Gratka dla reklamodawców

Gdyby jednak doszło do porozumienia między wydawcami, zdaniem Rafała Oracza byłby to najciekawszy projekt z punktu widzenia atrakcyjności reklamowej, jaki obecnie istnienie na polskim rynku. – To może być totalna porażka albo totalny sukces. Jeśli sprawdzi się drugi scenariusz, będzie to zła wiadomość dla Gazety Wyborczej i Dziennika – dodaje Rafał Oracz. Obaj regionalni wydawcy nie chcą wypowiadać się na ten temat. – Nie komentujemy spekulacji prasowych – mówi Magdalena Chudzikiewicz, rzecznik prasowy Polskapresse. Z Trulsem Velgaardem, szefem Mecom Europe, a jednocześnie prezesem Presspubliki, wydawcy Rzeczpospolitej, w której Mecom ma 51 proc. udziałów, nie udało nam się wczoraj skontaktować.