Fundusze
Województwa w latach 2016–2020 dostaną dodatkowe pieniądze na zakup, modernizację oraz naprawę pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich. Tak zakłada nowelizacja ustawy o Funduszu Kolejowym.
Takie wsparcie miały zapewnione w latach 2009-2015. Województwa postulowały o przedłużenie tego rozwiązania. Argumentowały, że pomimo poczynionych przez nie inwestycji taborowych, nadal znacząca część eksploatowanych pojazdów w ramach regionalnych przewozów kolejowych jest przestarzała. Inicjatywę tę podjęła sejmowa komisja infrastruktury i przedłożyła nowelizację. W piątek uchwalił ją Sejm.
Nowe przepisy zakładają, że od 2016 do 2020 r. samorządy województw dostaną na ten cel 110 mln zł rocznie. Więcej pieniędzy z tej puli otrzymają regiony najsłabsze ekonomicznie (o najniższych dochodach podatkowych i dużej liczbie mieszkańców). Środki co roku będą dzielone pomiędzy województwa zgodnie z udziałem procentowym każdego z nich w łącznej kwocie części wyrównawczej subwencji ogólnej przyznanej województwom w 2015 r.
– Taki podział uwzględnia właśnie sytuację najsłabszych ekonomicznie województw oraz bierze pod uwagę ograniczone zdolności do samodzielnej poprawy jakości pasażerskich usług kolejowych – argumentują wnioskodawcy nowelizacji.
Podczas trzeciego czytania Sejm wprowadził do nowelizacji jedną poprawkę. Zwiększyła ona pulę środków z pierwotnie proponowanych 100 mln o 10 mln zł. Na tej zmianie skorzystają Mazowsze, Dolny Śląsk i Wielkopolska (dodatkowa kwota ma bowiem zostać skierowana do tych samorządów, które przy zaproponowanym podziale otrzymałyby mniej niż 3 mln zł rocznie).
– W ten sposób do wszystkich regionów trafią fundusze na ulepszenie taboru kolejowego – uzasadnił Stanisław Żmijan, poseł PO przewodniczący komisji infrastruktury.
Z nowelizacji wynika ponadto, że środki niewykorzystane przez województwa w danym roku budżetowym mogą być wydane w latach następnych, jednakże nie później niż w 2021 r. Pieniądze niewykorzystane do końca 2021 r. będą podlegać zwrotowi na rachunek Funduszu Kolejowego. ©?
Etap legislacyjny
Projekt skierowany do Senatu