Pod koniec listopada Rada Unii Europejskiej ostatecznie zatwierdziła dyrektywę o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD). Wejście w życie nowych przepisów zostało rozłożone na cztery etapy. Na pierwszy ogień pójdą spółki, które już teraz raportują niefinansowo, a na końcu dołączą notowane na giełdzie małe i średnie firmy
Pod koniec listopada Rada Unii Europejskiej ostatecznie zatwierdziła dyrektywę o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD). Wejście w życie nowych przepisów zostało rozłożone na cztery etapy. Na pierwszy ogień pójdą spółki, które już teraz raportują niefinansowo, a na końcu dołączą notowane na giełdzie małe i średnie firmy
Mimo wydłużonych terminów wejścia w życie dyrektywy nowe regulacje i standardy raportowania mogą okazać się kłopotem dla mniejszego biznesu. Czasu wydaje się być dużo, ale jest on na wagę złota. Bogusław Mazur, ekspert Instytutu ESG, zauważa, że dyrektywa CSRD w istocie oznacza konieczność kilku wdrożeń. Chodzi o wdrożenie nowego standardu raportowania ESRS (Europejskie Standardy Zrównoważonego Raportowania; ang. European Sustainability Reporting Standards), wdrożenie nowego procesu raportowania, stworzenie nowej struktury zespołów sprawozdawczych i nowych narzędzi służących raportowaniu.
– Dyrektywa CSRD w powiązaniu ze standardami ESRS są skrojone na miarę spółek, w których pewne standardy już funkcjonują. A jak wiemy, bywa z tym różnie, dlatego niektóre będą musiały nie tylko wdrażać nowe zasady raportowania, lecz także zmodyfikować czy uzupełnić własne praktyki – tłumaczy ekspert.
Do nowego raportowania będzie musiało przygotować się ok. 3,6 tys. polskich firm.
– Z moich rozmów z przedstawicielami świata biznesu wynika, że raportowanie będzie bardzo dużym wyzwaniem. O ile duże korporacje mają siły i środki, aby się z nim zmierzyć, o tyle mniejsze firmy mogą mieć problem, szczególnie że raporty będą oceniane przez niezależnych audytorów – ocenia Bogusław Mazur. Dodaje, że za tym idzie ogromne zapotrzebowanie na pracowników – specjalistów ESG, szczególnie tych doświadczonych. Samo znalezienie i zatrudnienie menedżera, który już sporządzał raporty, również może okazać się wyzwaniem.
Katalog podmiotów faktycznie objętych wymogami raportowania będzie dużo szerszy, niż wynikałoby to z przepisów dyrektywy CSRD. Jak mówi Bartosz Kwiatkowski, dyrektor polskiego oddziału Fundacji Frank Bold, obowiązek raportowania pośrednio obejmie również podmioty uczestniczące w łańcuchach wartości spółek, które będą zobowiązane do sprawozdawczości.
– Spółki bezpośrednio zobowiązane do ujawniania pewnych informacji będą wymagały od swoich partnerów, dostawców, kontrahentów czy wreszcie klientów dostarczania znacznie szerszego katalogu danych w porównaniu z tym, czego żądają teraz. Oznacza to, że dyrektywa CSRD dotyczy pośrednio niemal całego rynku – ocenia Bartosz Kwiatkowski.
Dyrektywa o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju to niejedyny akt prawny powiązany z ESG, który w niedalekiej przyszłości wpłynie na funkcjonowanie biznesu w UE. W Brukseli trwają bowiem prace m.in. nad dyrektywą w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (ang. corporate sustainability due diligence, CSDD). Określa ona obowiązki dużych firm w zakresie niekorzystnych skutków, które ich działalność (a także działalność ich jednostek zależnych i partnerów biznesowych) wywiera lub może wywierać na prawa człowieka i środowisko. Przewiduje również kary i odpowiedzialność cywilną za niedopełnianie tych obowiązków.
Obecnie toczą się – skądinąd burzliwe – pertraktacje na temat ostatecznego kształtu CSDD. A ten okazuje się kluczowy z punktu widzenia różnych grup interesów.
Sporne kwestie – podkreśla Bogusław Mazur – dotyczą co najmniej kilku obszarów: zakresu łańcucha wartości oraz pełnego ujęcia sektora finansowego, zakresu praw i skutków objętych dyrektywą, a także przepisów dotyczących dostępu do środków zaradczych i naprawczych oraz usunięcia barier w dostępie do wymiaru sprawiedliwości.
O jednym z pól konfliktu donosił w połowie listopada portal Euractiv. Wskazywał, że państwa członkowskie UE walczą po różnych stronach frontu w zakresie tego, czy firmy powinny dbać o należytą staranność w całym łańcuchu wartości, czy tylko w łańcuchu dostaw. Czym się to różni? W przypadku szerokiego podejścia z uwzględnieniem łańcucha wartości przedsiębiorstwa mogłyby zostać pociągnięte do odpowiedzialności za sposób, w jaki używany jest ich produkt. W przypadku zawężenia do łańcucha dostaw takiego ryzyka nie ma. Przykładowo – wskazuje Euractiv – producenci pestycydów nie byliby pociągani do odpowiedzialności, gdyby ich produkty były wykorzystywane w sposób szczególnie szkodliwy dla środowiska lub zdrowia publicznego. Podobnie producentom narzędzi cyfrowych nie groziłaby odpowiedzialność cywilna za wykorzystywanie ich produktów do nielegalnych operacji inwigilacyjnych. A eliminowanie takich praktyk miało leżeć u podstaw dyrektywy CSDD.
– Spory te budzą ogromne zainteresowanie na świecie, bo wypowiedziało się już 200 organizacji społeczeństwa obywatelskiego sprzeciwiających się – mówiąc ogólnie – zawężaniu CSDD. Powołują się oni przy tym na opinię ekspertów ONZ, którzy ostrzegli, że zobowiązania klimatyczne przedsiębiorstw, w tym plany przejściowe, mogą stać się jedynie narzędziem greenwashingu, jeśli nie będą oparte na jasnych kryteriach – opowiada Bogusław Mazur.
1 grudnia Rada Unii Europejskiej przyjęła stanowisko negocjacyjne, zgodnie z którym przepisy dyrektywy będą mieć zastosowanie do łańcucha działalności przedsiębiorstw, który obejmuje wyższy szczebel działalności partnerów biznesowych. W ograniczonym stopniu przepisy będą też obowiązywać partnerów biznesowych działających na niższym szczeblu łańcucha. Dyrektywa pomija jednak etap użytkowania produktów przedsiębiorstwa lub świadczenia usług, co potwierdziło obawy części interesariuszy.
Dominika Pietrzyk
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama