Biznes oparty w 100 proc. na energii odnawialnej, dekarbonizacja transportu i zeroemisyjność to główne cele prośrodowiskowe Amazon. - Inwestujemy w zrównoważony rozwój, bo to korzystne dla wszystkich. Dla naszej planety, dla biznesu, dla ludzi, w tym dla naszych klientów - mówi Mourad Taoufiki, Country Manager Amazon Poland.

Zrównoważony rozwój to obecnie jeden z najważniejszych tematów, z którymi mierzy się biznes. Amazon zdecydował się na inwestowanie w ten obszar już dawno temu. Co zdecydowało o tym, że firma wkroczyła na ścieżkę zrównoważonego rozwoju?
W Amazon mamy długą historię zaangażowania w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Warto podkreślić, że dla klientów, którzy robią zakupy w różnych sklepach detalicznych, e-commerce to rozwiązanie generujące mniejszy ślad węglowy niż tradycyjny model zakupów. To samo dotyczy rozwiązań chmurowych. Z perspektywy firm korzystanie z usług chmurowych jest zdecydowanie bardziej przyjazne dla środowiska niż utrzymywanie własnej infrastruktury. Częściowo dlatego, że wspólne zasoby zwiększają wydajność, a częściowo, bo mamy wystarczającą skalę do inwestowania w energię odnawialną.
Jakie są główne cele zrównoważonego rozwoju, które stawia sobie Amazon?
Przed nami trzy główne cele. Chcemy, aby do 2025 r. działalność naszej firmy opierała się w 100 proc. na energii odnawialnej. Obecnie Amazon jest największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Nadal pracujemy też nad zredefiniowaniem naszej polityki opakowaniowej. Chcemy uprościć opakowania i przeprojektować je w taki sposób, aby były jak najbardziej przyjazne środowisku. Mamy już na koncie pewne sukcesy. Od 2015 r. wyeliminowaliśmy ponad 1,5 mln ton materiałów opakowaniowych i zmniejszyliśmy wagę opakowań wychodzących o ponad 38 proc. na przesyłkę. Kolejny cel to dekarbonizacja naszej sieci transportowej. Zawieramy partnerstwa biznesowe, aby przyspieszyć te zmiany. Kontynuujemy wdrożenie strategii dekarbonizacji we wszystkich aspektach naszej działalności. Chcemy, żeby nasz biznes był zeroemisyjny do 2040 r. Amazon wykorzystuje swój rozmiar i skalę, aby coś zmienić. Współtworzyliśmy Deklarację Klimatyczną (The Climate Pledge) - inicjatywę firm, której uczestnicy stawiają sobie za cel wypełnienie porozumienia paryskiego 10 lat wcześniej, czyli do 2040 r. Amazon był pierwszym sygnatariuszem na liście firm, które przyjęły to zobowiązanie. Inwestujemy w zrównoważony rozwój, bo to korzystne dla wszystkich. Dla naszej planety, dla biznesu, dla ludzi, w tym dla naszych klientów.
Jakie kroki podjęliście, odkąd Amazon przystąpił do zobowiązania klimatycznego?
Zrobiliśmy ogromne postępy. Amazon inwestuje w farmy wiatrowe i fotowoltaiczne od 2014 r. Obecnie prowadzimy ponad 100 projektów związanych z energią odnawialną w całej Europie, a na świecie jest ich już 379. Przejście na energię ze źródeł odnawialnych to jeden z najskuteczniejszych sposobów na natychmiastowe obniżenie emisji. Chcemy w ten sposób zasilać nasz cały biznes już w 2025 r., pięć lat przed pierwotnie założonym terminem. Już w 2021 r. nasza działalność opierała się na wykorzystaniu energii pochodzącej w 85 proc. ze źródeł odnawialnych. Obecnie podejmujemy dodatkowe inwestycje na dużą skalę w farmy wiatrowe i fotowoltaiczne. Prowadzone projekty dostarczają energię odnawialną do różnych naszych obiektów. Czysta energia płynie do naszych biur, centrów realizacji zamówień, centrów danych i sklepów stacjonarnych obsługujących setki milionów klientów na całym świecie.
A co z transportem? Wspominał pan, że celem Amazon jest również dekarbonizacja transportu?
W październiku 2022 r. ogłosiliśmy plan inwestycyjny, który zakłada wydatki o łącznej wartości 1 mld euro w ciągu najbliższych pięciu lat na dalszą dekarbonizację i elektryfikację naszej sieci transportowej w Europie. Chcemy dostarczać naszym klientom paczki w sposób bardziej zrównoważony i przyjazny środowisku. Coraz częściej używamy też do transportu zeroemisyjnych pojazdów. To ponad 3 tys. elektrycznych samochodów dostawczych, setki skuterów i elektrycznych hulajnóg, dzięki którym udało się doręczyć ponad 100 mln paczek do klientów w Europie. W 2019 r. Amazon zamówił 100 tys. elektrycznych pojazdów dostawczych marki Rivian. Pierwsze z tych pojazdów wprowadziliśmy na rynek w zeszłym roku, a do 2030 r. planujemy włączenie do naszej sieci transportowej wszystkich 100 tys. Zamówiliśmy też 1,8 tys. nowych pojazdów elektrycznych od Mercedes-Benz. Jednocześnie nie zapominamy o rozbudowie sieci ładowarek do samochodów elektrycznych.
Oprócz tego uruchomiliśmy centra mikromobilności w ponad 20 europejskich miastach, w tym w Londynie, Monachium i Paryżu. Spodziewamy się podwoić tę liczbę do końca 2025 r.
Amazon inwestuje również w paliwa alternatywne, takie jak zrównoważone paliwo lotnicze, które zmniejsza emisję dwutlenku węgla podczas lotu nawet o 20 proc. w porównaniu ze standardowym paliwem lotniczym. Amazon zabezpieczył ponad 5 mln galonów niskoemisyjnego paliwa lotniczego w 2020 r. i zgodził się na zakup do 6,5 mln galonów w latach 2021 i 2022.
Czym są centra mikromobilności?
Centra mikromobilności to mniejsze, zlokalizowane w centrach miast stacje dostawcze. W gęsto zaludnionych europejskich metropoliach takie centra umożliwiają Amazon obsługę zamówień z wykorzystaniem nowych metod dostawy, takich jak e-rowery i dostawy piesze. Dzięki takim punktom na drogi wyjeżdża mniej tradycyjnych samochodów dostawczych, co częściowo odciąża centrum miasta od korków i przyczynia się do poprawy jakości powietrza.
A co z opakowaniami?
Nasi klienci chcą opakowań nadających się do recyklingu i w odpowiednim rozmiarze. Takich, które minimalizują ilość odpadów i zapewniają bezpieczną dostawę. Lata 2021 i 2022 przyniosły duże zmiany w tym zakresie. W Polsce i całej Europie odeszliśmy od jednorazowych plastikowych toreb dostawczych, stawiając na papierowe opakowania i kartonowe koperty nadające się w 100 proc. do recyklingu. Jednocześnie zastąpiliśmy plastikowe poduszki powietrzne papierem pakowym w 100 proc. pochodzącym z recyklingu i w 100 proc. nadającym się do recyklingu. Dotyczy to produktów sprzedawanych przez Amazon i zewnętrznych partnerów handlowych, którzy korzystają z usługi Fulfilment by Amazon (FBA) w Europie, polegającej na pełnej obsłudze sprzedażowej i logistycznej.
Wspominałem już, że pracujemy również nad upraszczaniem naszych opakowań. Stosujemy w tym celu oparte na nauce podejście, które łączy testy laboratoryjne, uczenie maszynowe, materiałoznawstwo i partnerstwa produkcyjne w celu skalowania zrównoważonych zmian w całym łańcuchu dostaw. Wdrożyliśmy również algorytmy zaprojektowane w celu zmniejszenia ilości opakowań przy przesyłkach zawierających wiele przedmiotów. Dzięki tej technologii udało nam się zmniejszyć rozmiar lub rodzaj opakowania w przypadku 7 proc. przesyłek.
Zależy nam tym, aby paczki były dostarczane w najbardziej wydajny i zrównoważony sposób, dlatego uruchomiliśmy wiele inicjatyw dotyczących zrównoważonego pakowania. To np. „Przyjazne opakowania” (ang. FFP - Frustration-Free Packaging), czy „Wysyłka we własnym kontenerze”.
Na czym polegają „przyjazne opakowania”?
Chodzi o bardziej zrównoważone opakowania, które są łatwe do otwarcia, w pełni nadają się do recyklingu i mogą być wysyłane bez dodatkowego opakowania stanowiącego zabezpieczenie. Od 2021 r. zachęcamy też dostawców do przejścia na opakowania w systemie FFP. Na koniec 2021 r. udało nam się zakwalifikować do programu ponad 2 mln produktów.
Jakie działania prośrodowiskowe Amazon podejmuje w Polsce?
W 2021 r. uruchomiliśmy w Świebodzinie nowe robotyczne centrum logistyczne, na dachu którego zamontowano 3,9 tys. paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy 1755 kW. Instalacja pozwala na częściowe zasilanie obiektu energią odnawialną. Ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja w centrum sterowane są przez dedykowany system zarządzania budynkiem, który zapewnia pracownikom komfortowe środowisko pracy przy jednoczesnym ograniczeniu niepotrzebnego zużycia energii.
Jednocześnie w Polsce inwestujemy m.in. w lokalną infrastrukturę, instalując np. ładowarki do samochodów elektrycznych, które są już dostępne na parkingach naszych centrów logistycznych w Świebodzinie, Łodzi i Okmianach.
Kolejnym znaczącym projektem Amazon w Polsce było podpisanie we wrześniu 2022 r. umowy na zakup energii z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach. To jedna z największych tego typu umów w Polsce. To też fragment globalnych wysiłków Amazon zmierzających do rozszerzenia portfolio energii odnawialnej o dodatkowe 2,7 GW czystej energii w 71 nowych projektach. Moc zainstalowana farmy fotowoltaicznej Miłkowice to ok. 87 MW. Według szacunków elektrownia ma generować ponad 120 tys. MWh czystej energii rocznie, co odpowiada potrzebom energetycznym ok. 57 tys. polskich gospodarstw domowych.
DPR
PARTNER
ikona lupy />
Fot. materiały prasowe