Od 2012 roku, gdy w stolicy ruszył system Veturilo, odnotowano łącznie już 4 mln użyczeń jednośladów
Rosnącą popularność dwóch kółek dostrzegły władze miast. Od kilku lat inwestują w infrastrukturę i sieci publicznych wypożyczalni. Obecnie działają one w 14 miastach, w dwóch kolejnych powstaną do końca roku. Operatorem lub dostarczycielem systemu do większości z nich jest firma Nextbike. W dziesięciu miastach prowadzi 400 stacji z 4,6 tys. rowerów. W Polsce firma zaistniała w sierpniu 2012 r., organizując system we Wrocławiu, złożony z 17 stacji i 140 rowerów. Potem przyszła kolej na Poznań, Opole i Warszawę.
W stolicy liczba rowerzystów w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła ponadtrzykrotnie. Obecnie ruch rowerowy to już niemal 3 proc. wszystkich podróży po mieście. W ubiegłym sezonie rowerzyści mieli do swojej dyspozycji 203 stacje i 3 tys. rowerów. Wypożyczano je 1,9 mln razy (4 mln wypożyczeń od czasu inauguracji w 2012 r.), a w systemie zarejestrowało się ponad 90 tys. osób (ogółem jest 292,2 tys. użytkowników). Kolejny, czwarty sezon rozpocznie się już 1 marca.
Konsorcjum Nextbike Polska, Nextbike GmbH i Mifa Mitteldeutsche Fahrradwerke AG – polska firma należąca do agencji reklamowej CAM Media działa na niemieckiej licencji – będzie zarządzało systemem do listopada 2016 r., za co otrzyma ok. 19 mln zł brutto. W ramach kontraktu miasto kupiło usługi przewozowe. Operator odpowiada za bieżącą obsługę, utrzymanie, serwisowanie i oprogramowanie systemu. Przychody z wypożyczeń wpływają do kasy miasta i decyzją prezydenta są przekazywane na dalszy rozwój infrastruktury rowerowej w stolicy. Przychody z reklam na rowerach trafiają zaś do operatora, co pozwoliło na obniżenie ceny za wykonanie usługi.
Nextbike prowadzi też sieć we Wrocławiu. Do tej pory system miał 17 stacji i 140 rowerów. Ale miasto jest właśnie w trakcie podpisywania nowej umowy. Na jej realizację zarezerwowało ponad 11 mln zł na cztery lata. Sieć ma być rozbudowana do 70 stacji w 700 rowerami. Firmie udało się także zaistnieć w Grodzisku Mazowieckim, Konstancinie, Sopocie, Białymstoku, Lublinie. Liczy też na obsługę Krakowa, które wkrótce uruchomi swój system wypożyczalni rowerów.
Chociaż Nextbike ma dominującą pozycję w segmencie publicznych wypożyczalni rowerów, to gdy firma wchodziła na rynek, nie była sama. Musiała zmierzyć się z One Bike oraz RoweRes. Pierwsza z firm upadła. Druga rozwija się, ale w ograniczonym zakresie – jest na razie w Rzeszowie i Toruniu.