Firmy dostały dodatkowy rok na zdobycie nowych decyzji umożliwiających im prowadzenie działalności w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów
Ministerstwo Środowiska dopięło swego. W życie weszła właśnie zmiana ustawy w tej sprawie. Przypomnijmy, że w listopadzie zeszłego roku na łamach „Firmy i Prawa” (DGP nr 223) wiceminister Janusz Ostapiuk informował, że niewiele firm uzyskało nowe zezwolenia na odzysk i unieszkodliwianie odpadów. Muszą je uzyskać firmy, które działają na podstawie decyzji w zakresie gospodarowania odpadami wydanych w oparciu o stare przepisy. Ustawa o odpadach z 14 grudnia 2012 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 21 ze zm.) zmieniła bowiem wymogi związane z uzyskiwaniem zezwoleń. Decyzje wydane w oparciu o stare przepisy miały stracić ważność, jak pierwotnie zakładano, 23 stycznia 2015 r. (a więc po upływie dwóch lat od wejścia w życie nowej ustawy).
Już pod koniec zeszłego roku okazało się jednak, że przedsiębiorcy tradycyjnie zostawili załatwianie spraw urzędowych na ostatnią chwilę i mogą nie zdążyć. Pojawiło się zagrożenie, że po 23 stycznia 2015 r. wspomniani przedsiębiorcy nie mieliby upoważnienia do prowadzenia biznesu. To z kolei groziło śmieciowym paraliżem w wielu regionach kraju, ponieważ firmy odbierające na terenie gmin odpady komunalne bez opisywanych zezwoleń nie miałyby prawa prowadzić działalności.
Zaniepokojone Ministerstwo Środowiska postanowiło doprowadzić do zmiany przepisów i przeforsować błyskawicznie w Sejmie pomysł przedłużenia terminu obowiązywania starych zezwoleń o kolejny rok. – Spróbujemy przekonać posłów do małej nowelizacji ustawy o odpadach. Nie chcemy bowiem dopuścić do sytuacji, że pewna liczba przedsiębiorstw zajmujących się odbiorem, wywozem i przetwarzaniem odpadów stanie w styczniu wobec problemu braku decyzji, a co za tym idzie koniecznością ograniczenia swojej działalności – tłumaczył w listopadzie ub.r. wiceminister środowiska Janusz Ostapiuk.
W styczniu tego roku okazało się, że parlamentarzyści dali się przekonać. Zgodnie z sugestiami resortu posłowie zdecydowali o nowelizacji ustawy o odpadach i przedłużeniu o rok terminu ważności starych decyzji. Pod zmianami podpisał się prezydent, a nowelizację opublikowano w Dzienniku Ustaw pod poz. 122. Dzięki temu przedsiębiorcy jeszcze przez najbliższe dwanaście miesięcy, do 23 stycznia 2016 r., mogą działać na podstawie starych zezwoleń.
Dodatkowy czas przedsiębiorcy powinni wykorzystać na załatwienie formalności niezbędnych przy staraniach o nową decyzję. Wbrew pozorom czasu nie jest wiele. Samo zgromadzenie niezbędnych danych i dokumentacji zająć może w niektórych wypadkach wiele miesięcy. Ustawa o odpadach w art. 42 wymienia kilkanaście obligatoryjnych elementów wniosku o wydanie zezwolenia, który składa się u właściwego miejscowo marszałka województwa. Oprócz prostych informacji przedsiębiorca musi podać wiele danych opisowych, jak przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania lub przetwarzania odpadów. Firma musi również wskazać metody, które będzie stosowała w prowadzonej działalności. W wielu przypadkach przedsiębiorca musi do wniosku dołączyć decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
OPINIA EKSPERTA
Ustawa o odpadach z 14 grudnia 2012 roku weszła w życie 23 stycznia 2013 r., zatem dotychczasowe zezwolenia powinny były wygasnąć najpóźniej z 23 stycznia 2015 r. Nowelizacja powoduje, że pierwotnie zakładany termin uległ przedłużeniu o kolejny rok, tj. do 23 stycznia 2016 r. Podkreślić jednak trzeba, że cały czas obowiązuje jednak zasada, zgodnie z którą dotychczasowe zezwolenia obowiązują przede wszystkim na czas, na jaki zostały wydane, nie dłużej niż do 23 stycznia 2016 r. Ostatnia zmiana nie powoduje zatem wydłużenia obowiązywania dotychczasowych zezwoleń, jeżeli z treści wynika, że dane zezwolenie wydane zostało przez organ ochrony środowiska na okres upływający przed tą datą.