Dostosowanie prawa krajowego do przepisów UE umożliwi uniknięcie lub ograniczenie potencjalnych kar, jakie mogą zostać nałożone na Polskę za brak wdrożenia prawa UE.
Planowane rozwiązania mają na celu wykonanie rozporządzenia Komisji Europejskiej z marca 2010 r. ustanawiającego wspólne zasady zarządzania przepływem ruchu lotniczego, zgodnie z którym państwa członkowskie UE zobowiązane są do ustanowienia przepisów dotyczących sankcji stosowanych w przypadku naruszenia unijnych przepisów. "Przewidziane sankcje muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające" - czytamy.
Zgodnie z projektem prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego będzie miał możliwość nałożenia kary pieniężnej za naruszenie obowiązku udostępnienia planu lotu przez np. zarządzających lotniskami, czy koordynatorów rozkładów lotów. Dodatkowo, będzie mógł wydawać opinie o możliwości lokalizacji inwestycji ze względu na wysokość zabudowy w otoczeniu lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych.
W projekcie określono także katalog administracyjnych kar pieniężnych za stwierdzenie naruszenia obowiązków nałożonych na odpowiednie podmioty, dotyczących m.in. przestrzegania przez nich zgodności planów lotu z przydziałami czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych.
"Wejście w życie ustawy może spowodować wpływy do budżetu z tytułu kar administracyjnych nakładanych zgodnie z nowymi przepisami, przy czym nie jest możliwe oszacowanie wysokości takich wpływów z uwagi na zindywidualizowany charakter wysokości kary, jak również uzależnienie jej nałożenia od naruszenia przez podmiot obowiązków określonych w przepisach. Z dotychczasowego doświadczenia wynika, że potencjalna liczba takich naruszeń będzie raczej niska" - czytamy w opisie do projektu nowelizacji ustawy.
W projekcie napisano, że ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni o dnia ogłoszenia. Projekt obecnie jest w konsultacjach społecznych i uzgodnieniach.