Robert Łapacz prezes Faber Consulting Potrzeba aneksowania umów dofinansowania wynika z faktu, że treść umowy, jaką podpisuje każdy z beneficjentów danego działania – określająca warunki realizacji projektu oraz warunki wypłaty wsparcia – jest identyczna dla wszystkich wnioskodawców (nie jest możliwa zmiana treści zapisów umowy dla jednego czy kilku beneficjentów). Przy takim stopniu ogólności niemożliwe jest, aby zapisy umowy pasowały do wszystkich przypadków indywidualnych. Zwykle po rozpoczęciu działań objętych inwestycją okazuje się, że niezbędne jest wprowadzenie pewnych zmian w projekcie. Niektóre z nich będą możliwe do wprowadzenia, inne nie. W każdym jednak przypadku beneficjent zobowiązany jest do powiadomienia regionalnej instytucji finansującej o przyczynach powodujących potrzebę zmian jeszcze przed ich wprowadzeniem. Najbezpieczniej byłoby przyjąć, że jeżeli planuje się wprowadzenie zmian (szczególnie tych ważnych z punktu widzenia trwałości projektu i zgodności z umową dofinansowania), składa się wniosek o aneks i czeka na decyzję instytucji wdrażającej. Sama procedura aneksowania umowy przebiega zawsze według określonego schematu. W działaniu 2.3, w przypadku najczęstszych zmian, upoważniony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości przedstawiciel RIF dokonuje akceptacji bądź odrzucenia wniosku o aneks, a następnie – w przypadku akceptacji – przygotowuje aneks do umowy. Cała procedura odbywa się na poziomie regionu, bez udziału PARP. Taki tryb postępowania dotyczy: • wydłużenia (do 180 dni od momentu podpisania umowy wsparcia) terminu na dostarczenie do RIF umowy kredytowej/leasingowej lub umowy z funduszem inwestycyjnym, • wydłużenia terminu dostarczenia umowy cesji oraz weksla in blanco odpowiednio nie dłużej niż do 30 dni od podpisania umowy cesji lub – w przypadku weksla – nie dłużej niż 30 dni od podpisania umowy wsparcia, • wydłużenia nie dłużej niż o sześć miesięcy terminu realizacji projektu bez zmiany zakresu rzeczowego, • przesunięcia pomiędzy poszczególnymi kategoriami wydatków powyżej 10 proc. kategorii, z której następuje przesunięcie (mniejsze przesunięcia nie wymagają aneksowania), • zmiany rachunku bankowego. W pozostałych przypadkach zgodę na aneksowanie umowy wyrazić musi PARP. W praktyce oznacza to, że wniosek o aneks analizowany jest najpierw na poziomie regionu, a następnie, już zaopiniowany przez RIF, na poziomie centralnym (przez PARP). PARP podejmuje decyzję i – jeżeli jest ona pozytywna – przygotowuje stosowny aneks, który przekazywany jest beneficjentowi do podpisu. Nie można wykluczyć sytuacji, w której decyzja Agencji będzie negatywna. W takim przypadku beneficjentowi przekazywana jest informacja z uzasadnieniem. PARP może również zawiadomić beneficjenta o wyrażeniu zgody na wprowadzenie wnioskowanych zmian bez konieczności podpisywania aneksu do umowy. Niezależnie od tego, jaka procedura obowiązuje (z udziałem PARP lub bez), proces aneksowania nie powinien trwać dłużej niż 35 dni od momentu złożenia przez beneficjenta kompletnego wniosku o zmianę umowy dofinansowania.