Celem proponowanych zmian jest zapewnienie dodatkowych wpływów do Funduszu Kolejowego (FK), co pozwoli maksymalnie wykorzystać środki pochodzące z Unii Europejskiej w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, a w efekcie przełoży się na realizację większej liczby inwestycji i utrzymanie infrastruktury kolejowej.
Środki Funduszu Kolejowego pochodzą m.in. z: obligacji emitowanych na rzecz funduszu przez Bank Gospodarstwa Krajowego, kredytów lub pożyczek zaciągniętych na jego rzecz przez BGK, akcji w spółkach publicznych, inwestycji środków FK w jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego. Jednak jednym z podstawowych źródeł finansowania FK jest opłata paliwowa (podlegają jej wprowadzane na krajowy rynek paliwa silnikowe i gaz, wykorzystywane do napędu silników spalinowych). Opłata paliwowa stanowi przychód Krajowego Funduszu Drogowego i Funduszu Kolejowego: 80 proc. wpływów zasila KFD, a 20 proc. FK.
Dodatkowe środki dla Funduszu Kolejowego będą pochodzić z wpływów uzyskanych z czasowo podwyższonych stawek opłaty paliwowej. W latach 2015-2019 będą one zwiększone o 25 zł/1000 l lub 25 zł/1000 kg (w zależności od rodzaju paliwa). Jednocześnie o te same wartości zostaną obniżone stawki podatku akcyzowego od paliw silnikowych, co oznacza, że projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na ceny paliw na stacjach benzynowych. Jednocześnie, zgodnie z nowymi przepisami, podmioty zobowiązane do zapłaty opłaty paliwowej będą musiały składać zabezpieczenie akcyzowe (będzie ono gwarantować jej zapłatę). Rozwiązanie to zminimalizuje ryzyko powstania nieściągalnych zaległości w opłacie paliwowej, co nabiera szczególnego znaczenia zwłaszcza w sytuacji wzrostu jej stawek.
zobacz także:
W 2015 r. z Krajowego Funduszu Drogowego do Funduszu Kolejowego wpłynie 500 mln zł, bo oprócz obowiązku przekazania 400 mln zł, będą jeszcze obowiązywały przepisy o powiększeniu tego wpływu o dodatkowe 100 mln zł. W latach 2016-2019 z KFD do FK będzie wpływać corocznie 400 mln zł.
nunulek(2014-05-27 16:25) Zgłoś naruszenie 00
Z jednej kupki na drugą.Może by tak ukrócić deputaty i 13-tki ?Przestać dzielić obywateli na bardziej lub mniej przydatnych !CZY RZĄD SŁYSZY ??!
Odpowiedzsondor(2014-05-27 16:37) Zgłoś naruszenie 00
Jeszcze jeden wielki kant. Fundusz kolejowy - koń by się uśmiał, a raczej wół, tak wół, bo tylko on został na ścianie wschodniej jako niezawodny środek lokomocji. Przykładowo - spróbujcie dojechać z Suwałk do Lublina,
OdpowiedzSzprotawy, Kępna czy też w jakiekolwiek miejsce. Po co nam ten fundusz, te co były z UE nie zostały wykorzystane, no i co - kicha, a oni nakładają nowy podatek jako fundusz kolejowy - kpiny i nic więcej!!!
nunulek(2014-05-27 17:35) Zgłoś naruszenie 00
Czy mają gdzie rozpędzić to *************** ludzi nie pozabijać ?
Odpowiedztusk traktuje Ukrainę lepiej od lubelszczyzny(2014-05-27 21:01) Zgłoś naruszenie 00
to chore nie ma dróg -jestem z lubelskiego jeżdżę po guw... a moje pieniądze są inwestowane w kolej chociaż ostatni raz jechałem 6lat temu do mojej firmy nie ma torów Kur...mać
Odpowiedz