"Terminal naftowy w Gdańsku, którego proces budowy rozpocznie się jeszcze w tym roku i który zostanie ukończony w 2015 r. wprowadzi Polskę, po raz pierwszy w historii, do grupy krajów, która zajmuje się handlem międzynarodowym ropy naftowej, paliw oraz produktów chemicznych" - powiedział minister skarbu Mikołaj Budzanowski, cytowany w komunikacie.
Wcześniej, w postępowaniu przetargowym, PERN wybrał generalnego wykonawcę inwestycji Terminal Naftowy w Gdańsku Etap I. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum, którego liderem jest IDS-Bud. Zaproponowało wykonanie inwestycji "pod klucz" za 415 mln zł.
"To więc bardzo ważna inwestycja z punktu widzenia państwa, która pokazuje, że spółka Skarbu Państwa potrafi tego typu ambitne i trudne projekty realizować i nie potrzebuje do tego zewnętrznych partnerów" - dodał minister.
Inwestycja obejmuje budowę bazy przeznaczonej do magazynowania i przeładunku ropy naftowej, produktów naftowych i chemikaliów, o łącznej pojemności 700 tys. m3, z czego 400 tys. dla ropy naftowej, a 300 tys. - dla pozostałych produktów. Projekt będzie przebiegał w dwuetapowo: w pierwszym zostanie zrealizowana część dedykowana ropie naftowej, w drugim (którego kształt będzie zależał od potrzeb rynku) - część paliwowa i chemiczna. Terminal będzie połączony z Naftoportem krajową siecią przesyłu ropy, a tym samym znacząco zwiększy możliwości wykorzystania istniejącej już infrastruktury i wzmocni bezpieczeństwo energetyczne kraju.
PERN Przyjaźń to spółka ze 100-proc. udziałem Skarbu Państwa zajmująca się logistyką naftową. Zarządza siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i produktowych oraz liczącą blisko 3 mln m3 powierzchnią parków magazynowych na surowiec. PERN transportuje do polskich i niemieckich rafinerii oraz tranzytem przez Naftoport ok. 48 mln ton ropy rocznie.