– W tym roku planujemy zwiększenie ich liczby o kolejne 100 tys. – deklaruje Tomasz Żurański, prezes gdyńskiej spółki. – Wciąż widzimy potencjał wzrostu. Dlatego istotną część z 300 milionów złotych, jakie łącznie chcemy zainwestować w tym roku, wydamy na rozbudowę i dalsze unowocześnianie infrastruktury, w tym w Warszawie – dodaje Tomasz Żurański.

To odpowiedź operatora na zmieniający się rynek. W ubiegłym roku, jak wynika z danych firmy badawczej Nielsen, sieci kablowe straciły ok. 300 tys. abonentów głównie na rzecz platform satelitarnych.

– Dotyczy to przede wszystkim małych graczy, którym coraz trudniej nadążyć za zmianami oczekiwań klientów i jednocześnie stawiać czoła rosnącej konkurencji, zwłaszcza platformom satelitarnym – tłumaczy Tomasz Żurański.

Vectra na razie opiera się trendowi. Zakończyła ubiegły rok z 823 tys. klientów w całym kraju, co daje jej trzecią lub drugą pozycję na rynku. Zależy to od tego, ilu abonentów ma ostatecznie Multimedia Polska, co ma ujawnić w lutym. Liderem pozostaje UPC Polska.

Część klientów Vectry korzystało tylko z jednej usługi, część – z kilku. Telewizji cyfrowej używało 462 tys. osób, a analogowej – 315 tys. Do internetu stacjonarnego podłączonych było 378 tys. abonentów, a mobilnego – 28 tys. 140 tys. klientów płaciło za telefon stacjonarny. Operator nie ujawnia, z jakimi przychodami zakończył ubiegły rok. W tym planuje ich wzrost o prawie 8 proc.

Wpłynąć mają na to kolejne przejęcia i usługi. W ubiegłym roku Vectra kupiła 8 mniejszych sieci, a w tym ma zamiar nabyć ich jeszcze więcej. W drugiej połowie roku planuje uruchomienie oferty wideo na żądanie. Będzie jedną z ostatnich na rynku, która zaoferuje to rozwiązanie.

Trwają też prace nad usługami wirtualnego operatora komórkowego. – Jego start możliwy jest w drugiej połowie roku, ale nie został jeszcze przesądzony – tłumaczy Tomasz Żurański. Dodaje, że w tym samym czasie może się pojawić nowa oferta usług stacjonarnych zawierająca nielimitowane połączenia na komórki. Nad własnymi ofertami komórkowymi pracują także Multimedia Polska i UPC Polska.

4,6 mln liczba gospodarstw domowych korzystających z telewizji kablowej

6,4 mld zł wartość rynku płatnej telewizji w Polsce w 2013 r. według prognozy PwC

17,11 proc. udział Vectry w rynku