"Kampanie promocyjne przynoszą efekty, nie tylko sprzedażowe, ale także pogłębiają relacje biznesowe, co w dalszej perspektywie będzie wpływało na zwiększenie eksportu" - powiedziała Różańska. Zaznaczyła, że największe efekty osiągnięto w przypadku Korei Płd., dokąd eksport wieprzowiny wzrósł czterokrotnie. Wyjaśniła, że w 2011 r. do tego kraju z Polski wywieziono ponad 16 tys. ton, głównie boczku, żeberek i świńskich nóżek. Oznacza to, że wzrost eksportu tego mięsa do Korei z Polski był największy wśród wszystkich krajów europejskich - dodała.
Kierunek: USA, Wietnam i Korea Południowa
UPEMI zajmuje się promowaniem polskiego mięsa już od 2008 r. Obecnie kończy się druga kampania współfinansowana z unijnych pieniędzy, skierowana na rynek Stanów Zjednoczonych i Korei Południowej oraz Wietnamu.
Według Różańskiej, wyniki sprzedaży wskazują, że w 2012 r. eksport mięsa do Korei Płd. będzie jeszcze wyższy niż w ub.r. W pierwszej br. do Korei Płd. trafiło ponad 9 tys. ton wieprzowiny. Jej zdaniem, rynek koreański jest bardzo perspektywiczny, gdyż produkcja mięsa w tym kraju nie wystarcza do pokrycia krajowych potrzeb.
W ocenie dyrektor, warto jest także promować wieprzowinę w Wietnamie. Jak tłumaczyła, jest to kraj, który dopiero otwiera swój rynek dla produktów europejskich, dlatego na razie wymiana handlowa z UE jest niewielka, ale systematycznie rośnie. W 2011 r. największym wśród eksporterów z Europy były Niemcy, które sprzedały do Wietnamu żywność o wartości 1,7 mld euro. Polska sprzedała tam produkty za ponad 93 mln euro.
W ubiegłym roku Wietnam sprowadził z UE łącznie tylko 1,5 tys. tony wieprzowiny; najwięcej wysłała Hiszpania - 522 tony. Różańska wyjaśniła, że Polska na razie sprzedaje tam "śladowe" ilości mięsa, ale w jej ocenie są perspektywy na znaczący wzrost sprzedaży. W 2010 r. z Polski do Wietnamu trafiło 22 tony wieprzowiny i 24 tony wołowiny.
Różańska poinformowała, że UPEMI przygotowała projekt kolejnej kampanii, który jest obecnie oceniany przez Agencję Rynku Rolnego. Po jego zaakceptowaniu, Agencja przekaże ten dokument do Komisji Europejskiej. Jeżeli KE uzna, że projekt jest dobry, dofinansuje jego realizację. Decyzja KE powinna zapaść do kwietnia 2013 r. - wyjaśniła.
"Mam nadzieję, że KE przyzna nam kolejne pieniądze na nową kampanię. Naszym atutem jest fakt, że jest to kontynuacja dotychczasowych działań i wieloletniej strategii" - powiedziała. Dodała, że będzie to kampania obliczona na 3 lata i skierowana na rynki Korei Płd., Wietnamu i USA. UPEMI planuje, że kampania ruszy w lipcu przyszłego roku.
Zaznaczyła, że w przypadku rynku amerykańskiego promowane będą głównie wyroby typu "premium". UPEMI mniej będzie uczestniczyła w targach na terenie USA, natomiast większy nacisk położy na współpracę z importerami żywności, uczestnictwo w konferencjach i sympozjach. Kampania będzie prowadzona przede wszystkim w Chicago, gdzie mieszka najwięcej Polaków - dodała.
Stany Zjednoczone w 2011 roku sprowadziły z innych krajów 364 tys. ton wieprzowiny, w tym 40 tys. ton w krajów UE - także z Polski. Jednak w 2011 r. polscy producenci wyeksportowali o 22 proc. mniej mięsa niż w 2010, spadła także wartość tego eksportu. Zdaniem Różańskiej, spadek sprzedaży spowodowany był m.in. zmniejszeniem krajowej produkcji mięsa wieprzowego.
Jeżeli chodzi o rynki azjatyckie, działania informacyjno-promocyjne będą nadal prowadzone na różnego rodzaju targach branżowych, gdyż jest to główne miejsce nawiązywania kontaktów biznesowych.