Getin Noble Bank podpisał przedwstępną umowę ws. zakupu części detalicznej Bank DnB Nord - poinformowały we wtorek banki we wspólnym komunikacie. Zakończenie transakcji planowane jest na drugi kwartał 2013 r.

"Zapisami umowy objęta jest część detaliczna Banku DnB Nord Polska, która posiada blisko 40 placówek bankowych, obsługujących ponad 35000 klientów, głównie w segmencie wspólnot mieszkaniowych oraz małych i średnich firm, jak również klientów indywidualnych. Saldo kredytów wydzielanych linii biznesowych wynosi ok. 1 mld zł. Transakcja obejmie kredyty spłacane regularnie, a także pozostałe produkty bankowe jak depozyty czy rachunki bieżące klientów - nie obejmie portfela kredytów hipotecznych" - napisano w komunikacie.

Zamknięcie transakcji zaplanowano na drugi kwartał 2013 r.

Dodano, że z uwagi na konieczność spełnienia wymogów formalnych, sprzedaż będzie odbywała się w kilku etapach. Sfinalizowanie umowy uzależnione jest m.in. od uzyskania zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego oraz indywidualnych zgód klientów na zmianę banku.

Krzysztof Rosiński, który pełni obowiązki prezesa Getin Noble Bank stwierdził, "jeśli przejdą do nas wszyscy klienci kredytowi, depozytowi, a także ich rachunki to łącznie zapłacimy nie więcej niż 5 mln zł. To dużo mniej niż koszt rozwoju organicznego (...) Niektóre portfele nabywamy z dyskontem, również oddziały nabywamy o połowę taniej niż koszt założenia nowego oddziału Getinu" - powiedział dziennikarzom.

Dodał, że zakup części DnB Nord jest kolejnym etapem strategicznego rozwoju GNB. "Transakcja wzmocni naszą pozycję w segmencie finansowania wspólnot mieszkaniowych i MSP (małych i średnich firm - PAP), umożliwi dalszą dywersyfikację portfela kredytowego oraz pozytywnie wpłynie na profil ryzyka (...) Pozyskane oddziały, oprócz obsługi dotychczasowych klientów, zostaną wykorzystane przy realizacji nowego projektu związanego z podwyższeniem standardu obsługi klientów roboczo zwanego Getin Up" - ocenił.

W maju br. DnB Nord poinformował, że zmienia profil działalności: będzie się koncentrował na bankowości korporacyjnej, czyli obsłudze dużych firm. Do realizacji nowej strategii na rynku polskim nie jest potrzebna sieć oddziałów, dlatego bank zdecydował o znalezieniu inwestora, który je przejmie, zapewniając klientom z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw, wspólnot mieszkaniowych oraz bankowości detalicznej ciągłość obsługi, a docelowo także dostęp do nowych produktów i usług.

"Sprzedaż oddziałów to rozwiązanie optymalne dla wszystkich stron. Pracownikom pozwoli utrzymać miejsca pracy, a klienci zachowają ciągłość obsługi, uzyskają też dostęp do nowych produktów i usług" - powiedział, cytowany w komunikacie, p.o. prezesa DnB Nord Artur Tomaszewski.