Choć cyfra zastąpi telewizję analogową niemal za rok, firma badawcza Nielsen Audience Measurement już sprawdza, jak oglądana jest cyfrowa telewizja. Na razie firma objęła monitoringiem ponad 300 osób. Docelowo z darmowej telewizji cyfrowej może korzystać nawet 30 proc. gospodarstw domowych.
– Jeśli porównamy udziały rynkowe poszczególnych stacji w grupie odbierającej tylko naziemną telewizję analogową z danymi o udziałach tych stacji w gospodarstwach odbierających tylko cyfrową telewizję naziemną, widzimy bardzo duży spadek oglądalności czterech największych ogólnotematycznych anten – mówi Joanna Nowakowska z Atmediów, brokera reklamy w kanałach tematycznych.
Najbardziej tracą w takim zestawieniu Polsat i TVP. Jak wynika z danych za lipiec, udział Polsatu tylko wśród widzów telewizji cyfrowej wyniósł 18,5 proc., podczas gdy telewizor ustawiony na tę stację ma aż 31 proc. widzów odbierających sygnał analogowo. Wysokim, 24-proc. udziałem w rynku cieszy się wśród widzów analogowych TVP 1, ale „w cyfrze” udział kanału spada do 12,9 proc. Podobna zależność występuje także w przypadku TVP 2. Wyjątkiem jest TVN, który „w cyfrze” ma 11,3 proc. oglądalności wobec 10,6 proc. w „analogu”.
Korzystają programy ponadregionalne i tematyczne, których w bezpłatnej cyfrowej ofercie jest kilkanaście. Wśród nich takie stacje, jak Eska TV, Polo TV, TV Puls, TVN7 czy TTV.
zobacz także:
– Jeśli podsumujemy na przykład wyniki Polo TV, Eska TV i ATM Rozrywki wśród widzów odbierających tylko telewizję cyfrową naziemnie, okaże się, że w lipcu ich łączny udział w czasie oglądania przez widzów między 16. a 49. rokiem życia jest większy niż udział TVP 1 – podkreśla Joanna Nowakowska.
Spadająca oglądalność kanałów ogólnopolskich osłabia też ich pozycję na rynku reklamy. Jak policzył dom mediowy Starlink, w pierwszym półroczu firmy wydały na reklamę w telewizji o 5,2 proc. mniej niż rok temu, ale ucierpiały na tym głównie TVP, TVN i Polsat. – Beneficjentami złej passy największych graczy są stacje tematyczne. Ich przychody wzrosły w pierwszym półroczu o 8,9 proc., zwiększył się również ich udział w przychodach całej telewizji – z 18,6 proc. do 21,4 proc. – wyjaśnia Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna domu mediowego Starlink. Dodaje, że dynamicznie rosną przychody TV4, TVN 7 oraz TV Puls, które w pierwszej połowie roku zwiększyły wpływy o 18,7 proc. – m.in. dzięki cyfryzacji, która zwiększa ich zasięg wśród widzów.
Marek.dm(2012-08-20 11:18) Zgłoś naruszenie 00
A może zwykli ludzie mają dosyć tych "mądrości" TVP, TVN i Polsatu? Może mają dość kłamstwa, agresji i polityki...?
OdpowiedzMichał(2012-08-20 08:35) Zgłoś naruszenie 00
Mizeria w tej telewizji.
Odpowiedzchłop(2012-08-20 08:43) Zgłoś naruszenie 00
zatrważający obraz polskiego społeczeństwa się wyłania. Wysoka oglądalność POLO TV świadczy o galopująco postępującej pauperyzacji inteligencji społeczeństwa, olbrzymim bezguściu.
Odpowiedztelewidz(2012-08-20 09:04) Zgłoś naruszenie 00
muszą tak pisac, bo przecież Dworak rozłozył co niektórym opłatę na pultipleksie na sto killanaście rat, a swoją drogą, to w TVP nie ma co oglądać, telewizja obniża loty do zera
Odpowiedztelepic(2012-08-20 09:11) Zgłoś naruszenie 00
Kompletna bzdura te stacje to jeden wielki chłam. Wazelina aż kapie wstyd.
OdpowiedzWARSZAWIANKA(2012-08-20 09:57) Zgłoś naruszenie 00
Popieram, telewizja obecnie jest na poziomie -1. Szkoda na to czasu. No może niektóre programy jak serię discovery. history i animals są jeszcze do przjęcia. Reszta to beznadzieja!
Odpowiedzbolek481(2012-08-20 10:03) Zgłoś naruszenie 00
Najlepsza jest TRWAM kompletne OO ! !
Odpowiedzobywatel(2012-08-20 11:12) Zgłoś naruszenie 00
...tak się zastanawiam ile "wziął" autor za napisanie tego artykułu...przecież te kanały to totalny bełkot medialny...programy o niczym...natomiast wartościowych kanałów MUX 3 brak albo zasięg "zerowy"
OdpowiedzRozrywka PO (PRL) - dziwka !(2012-08-20 14:46) Zgłoś naruszenie 00
Wielka rozrywka - na PO platformie PSL(PRL)-owska dziwka i Palikot z penisem posuwa PO mozgach - POglupiencow !
Odpowiedzswój chłop(2012-08-23 09:11) Zgłoś naruszenie 00
cieszy mnie jedna informacja, ze TVN ma tak niską oglądalność. Manipulatorzy mają 11 procentowy udział w rynku, to ci których Ubekistan pozwolił rozwinąc skrzydła, ale wkrótce doleca do Słońca .. . . .
Odpowiedzreszta dyskotekowego fajansu to lustrzane odbicie NIHILIZMU wpakowanego w łepetyny młodziaków przez cwaniaków, którzy zmontowali Magdalenkę i niewolnicwo Polaków.
szachrajka(2012-09-03 15:33) Zgłoś naruszenie 00
a wśród moich znajomych dla odmiany zauważam coraz większe zainteresowanie kanałami dokumentalnymi, w sumie nie dziwota, są coraz tańsze, a ludzie zaczynają mieć dość oglądania piórek w d*** w talent shows. w ence np. history hd za 1,99, aż żal nie wziąć. przynajmniej człowiek nie ma wyrzutów sumienia, że spędził tyle czasu przed tv ;)
OdpowiedzKris(2012-09-05 15:39) Zgłoś naruszenie 00
Pocieszajcie się, wkrótce ludzie przekonają się co to za szajs i przestaną was oglądać. Takiej szmiry dawno nie było w ofercie.
Odpowiedz