Jak poinformowały służby prasowe urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego, klienci biura przebywają w Egipcie i Tunezji. Trwa zbieranie informacji nt. ich liczby. W poniedziałek sami turyści informowali media o 120-130 osobowej grupie, która od piątku czeka na możliwość powrotu do Polski w egipskiej Hurghadzie.
Według Witolda Trólki z urzędu marszałkowskiego we wtorek urzędnicy marszałka dostali od prezesa spółki Mati World Holidays e-mail z prośbą o pomoc w ściągnięciu klientów biura do Polski. Samorząd zaczął już przygotowywać się do zorganizowania tej operacji.
Biura nie stać nawet na ewakuację klientów
"Po zapoznaniu się z bieżącą sytuacją dotyczącą powrotu klientów z Hurghady informujemy, że nie jesteśmy w stanie dalej kontynuować procedury powrotu. Zrobiliśmy wszystko co w naszej mocy, niestety dłużej nie możemy zwlekać narażając klientów na kolejne stresy związane z ich powrotem do kraju. Proszę o pomoc w sięgnięciu klientów do Polski" - brzmi fragment e-maila.
Winne linie lotnicze, egipski operator i agenci biura
Prezes Mati World Holidays wyjaśnił utracenie płynności finansowej m.in. bankructwem linii lotniczej, którą latali klienci biura, błędami u egipskiego operatora oraz znaczącymi brakami płatności ze strony agentów biura. Zapowiedział złożenie marszałkowi dokumentów dotyczących postawienia firmy w stan upadłości w ciągu dwóch tygodni.
Do ewakuacji włącza się MSZ
Rzecznik MSZ Marcin Bosacki poinformował PAP, że polski konsul jest już na miejscu w Hurghadzie, gdzie przebywa najliczniejsza, bo ponad 170-osobowa grupa poszkodowanych turystów. Podkreślił, że zapewnienie noclegu sporej grupie Polaków, którzy zostali wydaleni z jednego z hoteli w tym kurorcie jest teraz priorytetem w działaniach naszych służb dyplomatycznych.
Według informacji MSZ kolejnych 27 osób, klientów Mati World Holidays, znajduje się w Sharm el-Sheikh i prawdopodobnie kilkanaście w Tunezji. "Mamy nadzieję na szybkie uruchomienie funduszy przez urząd marszałkowski. Wówczas konsul będzie pomagał lokalnym rezydentom biura w ustalaniu noclegów do momentu wykupienia miejsc powrotnych do Polski. Już od paru dni jesteśmy w kontakcie w tej sprawie z urzędem marszałkowskim" - oświadczył Bosacki.
Tymczasem polscy turyści bronią się przed wyrzuceniem z hoteli
Jak powiedział PAP jeden z turystów z grupy przebywającej w Hurghadzie, Andrzej Sławiński, do wtorku rezydentka egipskiego partnera Mati World Holidays zapewniała klientom biura nocleg w hotelu. We wtorek - wobec sytuacji Mati World Holidays - możliwość ta się wyczerpała. Grupa 121 osób miała opuścić hotel po obiedzie ok. godz. 15.
"Będziemy starali się nie dać wyrzucić z hotelu" - zapowiedział Sławiński. Zaznaczył, że dużym problemem - wobec prawdopodobieństwa opuszczenia hotelu - jest gorączka kilkorga dzieci. Z upływem czasu od zakończenia planowego pobytu narastają też problemy związane np. z przedłużaniem urlopów.
Pomoc ze strony urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego
Siedziba biura Mati World Holidays mieści się w Chorzowie, nadzór nad nim pełni urząd marszałkowski woj. śląskiego.
Koszty wynikające z organizacji powrotu do kraju turystów będą pokrywane za pośrednictwem samorządu z tzw. kwoty gwarancyjnej. Biuro podróży, aby uzyskać wpis do rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystyki musi zabezpieczyć te kwoty. W przypadku Mati World Holidays to ok. 57 tys. euro.
Prócz kłopotów ok. 120-osobowej grupy przebywającej w Hurghadzie, w poniedziałek biuro przekazało informacje o wtorkowych lotach powrotnych 12 swoich klientów, którzy mieli problemy z powrotem z Sharm el-Sheikh.
Kłopoty klientów biura rozpoczęły się już wcześniej...
W ostatnim czasie spółka Mati World Holidays miała już problemy z zapewnieniem powrotów swoich klientów z wakacji. Pod koniec lipca taka sytuacja spotkała ok. 50-osobową grupę przebywającą również w Hurghadzie. W tym przypadku zawinić miał miejscowy partner, który miał za późno przywieźć turystów na samolot. Ostatecznie większość z tych osób wróciła do Polski dwa dni po czasie, a pozostali - pięć dni.
Również w połowie lipca media informowały, że klienci chorzowskiego biura z dobowym opóźnieniem wrócili z Hurghady do Polski.
Przedstawiciele firmy wyjaśniali wtedy, że powodem kłopotów były przedwczesne powroty do Polski klientów innych upadających organizatorów wypoczynku i związany z tym brak miejsc w samolotach.
Za każdym razem biuro zapewniało, że nie ma problemów z płatnościami na rzecz linii lotniczych czy hoteli. Podkreślało też, że wszyscy jego klienci, którzy są w Egipcie, mają zapewniony hotel z wyżywieniem, przedłużony okres ubezpieczenia oraz opiekę rezydenta.
W ostatnich dniach urząd marszałkowski woj. śląskiego organizował już powroty ponad 600 klientów niewypłacalnego bielskiego biura podróży Aquamaris. Ostatni wysłani przez tę firmę turyści mają wrócić 11 sierpnia (116 osób z Krety) oraz 13 sierpnia (23 osoby z Salonik).