1. Koszty kwalifikowalne
Każdemu typowi dotacji przypisany jest katalog kosztów, które mogą zostać objęte dofinansowaniem – kwalifikowalnych. Katalogi te odpowiadają specyfice projektów przewidzianych do
dofinansowania. Wydatki niespełniające warunków kwalifikowalności, poniesione niezgodnie z przepisami prawa, nie zostaną objęte dofinansowaniem.
2. Wyodrębniona księgowość
W każdym projekcie objętym dotacją istnieje obowiązek prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej. Powinna być ona zgodna z wnioskami o
dofinansowanie i płatność oraz wyraźnie pokazywać, że rozliczane koszty zostały zaksięgowane tylko raz i mają tylko jedno źródło finansowania. Wyodrębnioną ewidencją księgową trzeba objąć wszystkie wydatki dotyczące projektu, również te poniesione jeszcze przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.
Pełna księgowość – dopuszczalne są dwa rozwiązania:
● wyodrębnienie stosownych kont syntetycznych, analitycznych i pozabilansowych,
● wprowadzenie odpowiedniego kodu księgowego dla wszystkich
transakcji związanych z projektem, gdzie wyodrębniony kod księgowy oznacza odpowiedni symbol, numer, wyróżnik stosowany przy rejestracji, ewidencji lub oznaczeniu dokumentu, który umożliwia sporządzanie zestawienia lub rejestru dowodów księgowych w określonym przedziale czasowym ujmujących wszystkie operacje związane z projektem.
Podatkowa książka przychodów i rozchodów – dodatkowa ewidencja w formie tabeli, umożliwiająca jednoznaczną identyfikację kosztów oraz środków trwałych, zawierająca m.in.:
● rodzaj i nr dowodu księgowego,
● datę wystawienia dokumentu i sposób zapłaty,
● kwotę wydatków kwalifikowanych,
W ewidencji należy ujmować wszystkie operacje gospodarcze związane z realizacją projektu.
3. Wybór dostawców
Obowiązują zasady prawa zamówień publicznych, a podmioty nie objęte PZP stosują procedury określone przez instytucje zarządzające programami. Nie ma jednakowych zasad – w niektórych przypadkach wystarczy uzasadnienie wyboru dostawcy, w innych należy przeprowadzać procedurę zbierania i porównania ofert. W realizacji zamówień kluczowa jest kwota 14 tys. euro. Wymagania dotyczące zakupów o niższej wartości są łagodniejsze. Wydatki dokonane z pominięciem ustalonych zasad mogą zostać wyłączone z dofinansowania.
4. Opis dokumentów
Każdy dokument księgowy w projekcie musi być odpowiednio opisany przez zamieszczenie na oryginale co najmniej następujących informacji:
● numer umowy o dofinansowanie,
● informacja, że projekt współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego/Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
● nazwa zadania/etapu/linijki budżetowej zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o dofinansowanie,
● kwota kwalifikowalna lub w przypadku gdy dokument dotyczy kilku zadań – kilka kwot w odniesieniu do każdego zadania.
Wiele instytucji, szczególnie regionalnych, nie ogranicza się do minimum, wymagając dodatkowych informacji, np.:
● podziału kwoty kwalifikowanej na część objętą dofinansowaniem i wkładem własnym,
● podziału kwoty objętej dofinansowaniem na część pochodzącą z funduszy europejskich i budżetu państwa
W uzasadnionych wypadkach opis może znajdować się na dołączonej trwale do dokumentu kartce, ale informacje a. i b. bezwzględnie muszą być umieszczone na oryginale, natomiast na dołączonej kartce należy zamieścić dodatkowo nr dokumentu księgowego.
W przypadku transakcji międzynarodowych dodatkowo należy zamieścić informację o kursie waluty według zasad określonych przez instytucję udzielającą dotacji.
5. Kursy walutowe
Przelicznik walutowy w realizacji projektów dofinansowanych z funduszy europejskich pojawia się w dwóch przypadkach: określenia wartości złotowej zamówień w procedurze uproszczonej i rozliczenia faktur wystawionych w walucie innej niż PLN.
Przeliczenie 14 tys. euro, stanowiące granicę przy zamówieniach, jest jednakowe dla wszystkich. Stosuje się kurs określony w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów. W przypadku transakcji walutowych - ile instytucji, tyle zasad. Niektóre stosują prosty przelicznik według rzeczywistego kursu zapłaty (np. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości), inne taki, że beneficjent bywa stratny – np. w województwie łódzkim bierze się pod uwagę zarówno rzeczywisty kurs, wg którego została zapłacona faktura, i średni kurs NBP z dnia poprzedzającego jej wystawienie – do dofinansowania przyjmowana jest zawsze niższa z dwóch otrzymanych kwot w złotych.
6. Dokumentacja projektu
Dokumentacja projektu musi być gromadzona i przechowywana w oryginale w siedzibie firmy przez cały okres realizacji oraz 10 lat po zakończeniu, przy czym nie krócej niż do końca 2020 roku. Do przechowywania dokumentacji finansowej zobligowani są również dostawcy towarów i usług współfinansowanych w ramach dotacji. Za słowem „dokumentacja” kryją się absolutnie wszystkie dokumenty, jakie powstały w trakcie realizacji projektu – począwszy od umowy o dofinansowanie i wniosków o płatność poprzez wyodrębnioną ewidencję księgową, dokumentację związaną z wyborem dostawców, faktury, umowy, potwierdzenie działań informacyjno-promocyjnych, aż po informacje pokontrolne i sprawozdania w okresie trwałości projektu i korespondencję z nimi związaną.
7. Zaliczki
W projektach inwestycyjnych dla przedsiębiorstw zaliczki wprowadzono w 2007 roku. Zasady ustalają instytucje zarządzające programami. Skorzystanie z zaliczki nie zawsze jest możliwe. Od ogłoszenia informacji o przyznaniu dotacji do podpisania umowy mija kilka miesięcy. Jeżeli firma decyduje się w tym czasie rozpocząć inwestycję, nie ma formalnej możliwości wnioskowania o zaliczkę. Niektóre instytucje wprowadzają ograniczenia w sposobie dysponowania zaliczką, np. w województwie łódzkim przedsiębiorca musi wydać zaliczkę w ciągu 5 dni od momentu przelania jej na jego konto, przy czym nie może być ona wykorzystana na pokrycie już zrealizowanych płatności. Biorąc pod uwagę, że proces przyznania i wypłaty zaliczki jest rozłożony w czasie, a dzień uzyskania przelewu trudny do przewidzenia, skorzystanie z zaliczki wymaga tam dużego wysiłku organizacyjnego.
8. Zmiany w budżecie
Jedyny rodzaj zmian w budżecie, które nie rodzą żadnych komplikacji, to oszczędności. Zasady dokonywania innych zmian są różne, w zależności od typu dotacji. Najczęściej dopuszczalny pułap to 10 proc. między poszczególnymi kategoriami wydatków/etapami itd. Uniwersalna zasada, którą warto stosować dla własnego bezpieczeństwa, niezależnie od indywidualnych przepisów, to nie dokonywać żadnych zmian, innych niż oszczędności, bez wcześniejszego uzgodnienia ich z instytucją, która obsługuje konkretną dotację. Informowanie o zmianach po fakcie może być kosztowne.
9. Podatki
Dotacje pochodzące z funduszy europejskich nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Konsekwentnie wydatki pokryte z otrzymanej dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Podatek VAT rozważa się w dwóch obszarach:
● kwalifikowalność VAT zawartego w cenie zakupionych na potrzeby projektu środków trwałych, materiałów, usług.
VAT zawarty w poniesionych wydatkach jest kwalifikowalny wyłącznie wtedy gdy nie ma żadnej możliwości odzyskania go w świetle obowiązujących przepisów. Możliwość odzyskania VAT dotyczy nie tylko okresu ponoszenia wydatku, ale również następnych. Odzyskanie VAT z Urzędu Skarbowego przy zakupach środków trwałych jest możliwe, jeżeli będą one wykorzystywane do działalności opodatkowanej,
● opodatkowanie VAT samej dotacji występuje tylko wówczas, gdy ma ona bezpośredni wpływ na cenę, stanowiąc coś w rodzaju dopłaty dla kupującego ostateczny produkt lub usługę. Przy projekcie inwestycyjnym od otrzymanej dotacji VAT się nie płaci, bo w momencie zakupu np. maszyny do produkcji długopisów nie ma możliwości precyzyjnie ustalić o ile zmniejszy się cena długopisu.
10. Amortyzacja
Amortyzację dla celów podatkowych rozlicza się od części wartości inwestycji pokrytej ze środków własnych. Część objęta dofinansowaniem nie podlega zaliczeniu w koszty podatkowe. Rzeczywisty poziom dofinansowania określa się w momencie wpływu środków na konto beneficjenta (rozliczenie końcowe). Od zakończenia realizacji inwestycji do końcowego rozliczenia upływa z reguły kilka miesięcy. Nie ma przepisów określających poprawne rozliczenie kosztów amortyzacji dla podatku dochodowego w tym okresie. Przykładowe rozwiązania:
● rozpoczęcie ujęcia w kosztach podatkowych amortyzacji z opóźnieniem, po pełnym rozliczeniu dotacji i uzyskaniu przelewu środków na konto,
● amortyzacja pełnej kwoty stanowiącej wartość inwestycji do przelewu dotacji na konto, a po tym fakcie dokonanie korekty wcześniejszych odliczeń proporcjonalnie do udziału dotacji w całkowitej wartości inwestycji.