Turecki minister gospodarki Zafer Caglayan przypomniał też, że Turcy prowadzą rozmowy ws. zakupu akcji LOT-u.
"Trwają rozmowy o wejściu Turkish Airlines do LOT" - powiedział Caglayan, pytany przez dziennikarzy o prywatyzację LOT-u. A wicepremier minister gospodarki Waldemar Pawlak, który wraz z Caglayanem otworzył środowe forum podkreślił, że wejście tureckiego przewoźnika do LOT-u doprowadzi do zwiększenia liczby połączeń między oboma krajami.
"Uchroni też polski LOT od zredukowania go do roli jedynie dostawcy pasażerów na jeden z głównych europejskich portów lotniczych, do czego mogłoby dojść, gdyby do LOT-u wszedł duży europejski przewoźnik" - mówił Pawlak.
W środę w czasie otwarcia forum uroczyście podpisano kontrakt dotyczący Ursusa. Prezes holdingu Pol-Mot Andrzej Zarajczyk powiedział PAP, że kontrakt z Turkami to efekt nabycia przez Pol-Mot Warfamę kilka miesięcy temu praw do nazwy Ursus i przejęcia dokumentacji technicznej tych polskich ciągników.
"Chcemy pracować z partnerem tureckim, który ma jedną z najnowocześniejszych baz metalurgicznych w Europie, gdzie produkuje się komponenty dla światowych firm motoryzacyjnych" - podkreślił Zarajczyk.
Turcy mają nową technologię transmisji mocy
"Porozumieliśmy się ze stroną turecką, że w ciągu 7 miesięcy całkowicie zmodernizuje nam mechanizm odpowiadający w traktorze za transmisję mocy z silnika do przyłączanych do ciągnika urządzeń" - wyjaśnił prezes. "To przyspieszy nam proces modernizacji Ursusa - będziemy mieli od początku przyszłego roku nowy traktor z nowym układem transmisyjnym - oczywiście nowy Ursus" - dodał.
Na rynek turecki ma trafić zgodnie z podpisaną umową 5 tys. takich ursusów. "Moim zdaniem ta liczba jest nawet niedoszacowana, bo już dzisiaj widać olbrzymie zainteresowanie tym produktem" - ocenił Zarajczyk.
"Przenosząc produkcję Ursusa do Lublina, bardzo obniżyliśmy koszty produkcji. Dobrze rokuje też to, że znaleźliśmy nowoczesną bazę metalurgiczną w Turcji, po bardzo korzystnych cenach. Dlatego jesteśmy przekonani, że nasze ceny będą nawet lekko poniżej chińskich" - zapewnił.
Pawlak i Caglayan podkreślali podczas forum, że obok umowy w sprawie Ursusa obecnie najważniejszym przedsięwzięciem tureckim w Polsce jest udział w budowie drugiej linii metra. Wicepremier Pawlak podkreślił, że Polska i Turcja mają szansę w perspektywie kilku-kilkunastu lat stać się liderami naszej części Europy. Turcja jest dla Polski jednym z pięciu priorytetowych krajów dla lokowania eksportu i inwestycji. Jest również głównym partnerem naszego kraju w obszarze Bliskiego Wschodu i Azji.
Z danych resortu gospodarki wynika, że w 2011 r. polsko-tureckie obroty towarowe wyniosły 5,6 mld dol. Oznacza to 21-proc. wzrost w porównaniu z 2010 r. Polski eksport do Turcji osiągnął w ub. r. wartość blisko 3,3 mld dol. (wzrost o 33 proc. wobec 2010 r.), a import z Turcji - 2,3 mld dol. (wzrost o 9 proc.).
Polsko-tureckie konsultacje gospodarcze zostały ustanowione deklaracją o współpracy gospodarczej między Polską a Turcją, podpisaną w maju 2009 r. Pierwsze spotkanie miało miejsce w 2010 roku w Ankarze.