W 2008 roku sprzedaż urządzeń do nawigacji wzrośnie o 100 tys. sztuk. Spadek cen nie będzie już tak duży jak w ostatnich latach, ale i tak urządzenia mogą być tańsze o około 25 proc.
Polski i europejski rynek nawigacji satelitarnej rośnie bardzo szybko. Wyspecjalizowane urządzenia ma około 400 tys. kierowców, a 200-300 tys. osób korzysta z nawigacji za pomocą komputerów ręcznych i telefonów z GPS.
W 2007 roku w Polsce sprzedano 200 tys. wyspecjalizowanych urządzeń do nawigacji (PND) - wynika z danych firmy badawczej GfK, czyli o 120 tys. więcej niż rok wcześniej.
- Spodziewamy się, że w tym roku sprzedaż sięgnie 300 tys. - mówi GP Dariusz Denkiewicz z firmy Navigon.
Według szacunków GP, sprzedaż komputerów ręcznych i telefonów komórkowych z GPS sięgnęła kilkudziesięciu tysięcy, a po uwzględnieniu modułów GPS łączna liczba urządzeń do nawigacji wyniosła ok. 100 tys. Największym graczem na polskim rynku PND jest Mio (ok. 30 proc. rynku). Liczą się też m.in. Garmin, TomTom i Navigon.
W ocenie Dariusza Denkiewicza, przyczynami wzrostu sprzedaży sprzętu PND w Polsce są m.in. spadek cen spowodowany dużą konkurencją firm i niższymi kosztami ich produkcji (wyprodukowanie najtańszego sprzętu PND to 80 euro).
- Sprzęt, który na początku 2007 roku kosztował 1200 zł, w grudniu można było kupić za 700-800 zł - mówi Dariusz Denkiewicz.
Ceny jeszcze spadną, ale najprostsze i najtańsze PND wraz z mapami nie powinno kosztować mniej niż 599 zł.
Sprzedaż rośnie także dzięki urządzeniom z mapami nie tylko Polski, ale całej Europy oraz dzięki coraz częstszym podróżom Polaków.
- Obecnie 85 proc. sprzętu Navigon sprzedaje z mapami całej Europy - mówi Dariusz Denkiewicz.
Według GfK średnia cena sprzedaży PND w Polsce wynosiła w grudniu 2007 r. 303 euro. Drożej było w Czechach - 339 euro, a w wielu krajach Europy Zachodniej ceny były zdecydowanie niższe (we Włoszech - 196 euro).
- Wysoka średnia cena to efekt tego, że w Polsce najlepiej sprzedają się albo urządzenia bardzo drogie, albo te najtańsze - wyjaśnia Dariusz Denkiewicz.
Według niego, w 2008 roku znacznie wzrośnie sprzedaż telefonów komórkowych z wbudowanym GPS.
SZERSZA PERSPEKTYWA
Największym europejskim rynkiem PND są Niemcy, gdzie w 2007 roku sprzedano 3,6 mln takich urządzeń, o 74 proc. więcej niż rok wcześniej. W całej Europie Zachodniej klienci kupili 14,4 mln PND. W Europie Wschodniej kupiono w 2007 roku 550 tys. urządzeń, a GfK szacuje, że w tym roku w naszym regionie producenci sprzedadzą ponad 1 mln urządzeń.