Wnioski o objęcie programem można składać do końca marca. Pracownicy, którzy odejdą z pracy w ramach tego programu, otrzymają odprawy określone na podstawie ustawy oraz dobrowolne odszkodowania wypłacane przez firmę - przypomniał rzecznik Poczty Zbigniew Baranowski.
Spółka podkreśla, że program skierowany jest przede wszystkim do osób, które w przypadku ewentualnego odejścia z firmy mogą pozyskać środki z funduszu ubezpieczeń społecznych, korzystając z uprawnień przedemerytalnych.
Mogą z niego skorzystać pracownicy likwidowanych i przekształcanych jednostek lub komórek organizacyjnych, w których w wyniku zmian spada zatrudnienie.
Wysokość odpraw na zasadach ustawowych zależy od stażu pracy w Poczcie Polskiej. Osoby, które pracowały w firmie krócej niż 2 lata mogą liczyć na jednomiesięczne wynagrodzenie; pracownicy ze stażem od 2 do 8 lat - na dwumiesięczne wynagrodzenie, a ze stażem powyżej 8 lat - na trzymiesięczne.
Wysokość dobrowolnego odszkodowania, które będzie wypłacane razem z odprawą, jest również uzależniona od stażu zawodowego. W przypadku stażu krótszego niż 6 lat będzie to dwumiesięczne wynagrodzenie; przy stażu od 6 do 16 lat - trzymiesięczne, a przy stażu ponad 16 lat - czteromiesięczne wynagrodzenie.
Poczta przypomina, że Program zakłada również wypłatę jeszcze dodatkowego miesięcznego wynagrodzenia osobom, które złożyły wniosek o przystąpienie do PDO w ciągu 14 dni od jego wejścia w życie lub w ciągu 14 dni od uzyskania informacji o zmianach organizacyjnych, skutkujących zmniejszeniem zatrudnienia.
Poczta Polska zatrudnia obecnie ok. 90 tys. osób. Zgodnie z prezentowanymi pod koniec 2011 r. planami kierownictwa spółki, prowadzona obecnie restrukturyzacja ma doprowadzić w 2013-2014 r. do takiego poziomu rentowności, że możliwe będzie wprowadzenie firmy na giełdę. Program restrukturyzacji obejmuje m.in. redukcję zatrudnienia - realizowaną obecnie za pomocą Programu Dobrowolnych Odejść.
Strategia Poczty Polskiej do 2015 roku zakłada zwiększenie przychodów z rynków, uznanych za najbardziej perspektywiczne: usług bankowo-ubezpieczeniowych, paczkowych i logistyki. Dodatkowo ponad 750 mln zł spółka zamierza przeznaczyć na nowy system wynagrodzeń oraz szkolenia pracowników - głównie sprzedażowe, obsługi klienta i menedżerskie. Zgodnie z kierunkami strategicznymi, do 2015 roku, spółka zamierza zbudować konkurencyjną i rentowną Grupę Kapitałową pocztowo-finansowo-logistyczną oraz chce osiągnąć trwałą rentowność.
Od 1 stycznia 2012 r. w spółce m.in. wprowadzono centralizację niektórych decyzji, zredukowano z 62 do 17 liczbę regionalnych centrów, wydzielono pion sprzedaży.