W mijającym roku deweloperzy w większym stopniu zwrócili się w stronę ośrodków miejskich średniej wielkości oraz mniejszych. Powstają liczne projekty o regionalnym zasięgu, np. City Centre w Rzeszowie (47 tys. m kw.), Galeria Narew w Łomży (46 tys. m kw.) oraz Toruń Plaza w Toruniu (43 tys. m kw.).
"W 2011 roku systematycznie zwiększał się udział miast średnich i małych w całkowitej liczbie centrów handlowych, stanowiący obecnie 45 proc.; w 2012 roku ten wskaźnik się zwiększy" - twierdzi starszy negocjator w dziale powierzchni handlowych firmy doradczej Cushman & Wakefield Tomasz Górski.
Podkreśla jednak, że niezmiennym zainteresowaniem najemców w 2011 roku cieszyły się obiekty o ugruntowanej pozycji w dużych miastach. Pomimo najwyższych stawek czynszowych, gwarantowały one bowiem najemcom wysokie obroty i prawie nie występowały tam pustostany. Natomiast właściciele obiektów drugorzędnych i w mniejszych miastach, podobnie jak w latach poprzednich, musieli stosować elastyczną politykę czynszową oraz różnego rodzaju zachęty, np. dofinansowanie wykończenia sklepu, aby pozyskać nowych najemców. Pozytywnym sygnałem w 2011 roku był wzrost liczby odwiedzających i obrotów w tych obiektach.
"Jednak trend z lat poprzednich utrzymał się i praktycznie nie obserwuje się w mniejszych miastach galerii wynajętych w 100 proc. w dniu otwarcia" - podkreśla Górski.
Z raportu Jones Lang LaSalle - "Retail Barometer across CEE & SEE" o polskim rynku nieruchomości handlowych wynika, że rynek handlowy w Polsce zajmuje wiodącą pozycję w regionie, przyciągając licznych zagranicznych inwestorów, deweloperów oraz najemców.
Obecnie centra handlowe oferują 7,5 mln m kw. powierzchni handlowej. W trakcie budowy jest 670 tys. m kw. nowej powierzchni w centrach handlowych, które trafią na rynek w latach 2011-2013. W miastach dużych i średnich (powyżej 200 tys. mieszkańców) deweloperzy skupiają się na budowie nowych, jak i rozbudowie już istniejących, dobrze prosperujących obiektów handlowych. M.in. Galeria Echo w Kielcach została rozbudowana o 40 tys. m kw., a Silesia City Center w Katowicach powiększona o 19 tys. m kw. Rozbudowy zapewniają obecnie prawie 30 proc. nowej powierzchni w centrach handlowych w Polsce.