W tym roku reklamodawcy zwiększą wydatki w stacjach tematycznych o 100 mln zł. Do wzięcia będzie ok. 786 mln zł, ale walczyć będzie o nie ponad 170 już istniejących kanałów i kolejne, których uruchomienie zapowiadają nadawcy.
Mocniej na polskim rynku płatnej telewizji postanowił zaistnieć Sony Pictures Entertainment, koncern, do którego należy telewizja AXN. AXN Spin adresowany do nastolatków pojawi się w ofercie Cyfry+, ale negocjuje już umowy z kolejnymi operatorami. Nie będzie jedyną nowością. Pod kątem uruchomienia kolejnych kanałów rynek analizują też inni globalni giganci: Discovery, Universal, Fox, Disney i Viacom. Oficjalnie nie chcą komentować tych informacji.
Do ofensywy szykują się też polscy nadawcy. Nad kanałem skierowanym do młodzieży, według naszych informacji, pracuje Polsat. Kanał dziecięcy to z kolei jedna z opcji tematycznych stacji Puls2, którą uruchomi nadawca telewizji Puls.
– Segment młodzieżowy jest trudny, bo widzowie w tej grupie wiekowej mają alternatywę w postaci internetu. I tam oglądają wideo – podkreśla Lucyna Koba, dyrektor strategiczna domu mediowego Pan Media Western.
Udział stacji w wydatkach na reklamę / DGP
Część nadawców planuje wejście w inne nisze. Oprócz tabloidowej telewizji, którą zamierza uruchomić Zbigniew Benbenek, właściciel „Super Expressu”, w ramach naziemnej telewizji cyfrowej pojawi się konkurencyjna TTV, której udziałowcem jest TVN. TVP również tą drogą zamierza emitować dwa kanały TVP Dokument i TVP Rozrywka. – Kanałów tematycznych będzie przybywać, bo wciąż są nisze na rynku – mówi Lucyna Koba.
A sprzyjać będzie sytuacja na rynku reklamy. Atmedia, broker reklamy w kanałach telewizyjnych, szacuje, że reklamodawcy zwiększą w tym roku nakłady w kanałach tematycznych aż o 15 proc. Tymczasem w TVN, Polsacie, TVP 1 i TVP2 wpływy spadną o 2 proc. – Sytuacja na rynku w reklamie będzie ściśle powiązana z gospodarką i wzrostem. Wydatki mogą wzrosnąć o 2 proc. albo spaść o 2 proc. – mówi Lucyna Koba.