W III kwartale Polacy przenieśli ok. 282 tys. numerów - o 21 tys. więcej niż w I kwartale i o 45 tys. więcej niż w II kwartale. Eksperci Telepolis.pl szacują, że w tym roku sieć może zmienić nawet 1,1 mln użytkowników.
Kolejny kwartał z rzędu największym beneficjentem jest P4, do którego przeszło 550 tys. klientów, a z sieci odeszło 22 tys. PTK Centertel, operator sieci Orange, zyskał 89 tys. klientów, ale stracił 234 tys., zaś Polkomtel (Plus) odpowiednio 74 tys. i 239 tys., a PTC (Era) 58 tys. i 280 tys.
"Wyraźnie widać ucieczkę numerów w GaduAIR, który pod koniec października zakończy swoją działalność. O ile po I półroczu operator ten w ujęciu netto był 1,3 tys. numerów na plusie, o tyle teraz jest to niecałe 350. mBank mobile utrzymuje stały, dodatni bilans na poziomie tysiąca numerów" - wskazuje Witold Tomaszewski z Telepolis.pl.
Po trzech kwartałach w ujęciu netto (zysk pomniejszony o stratę) ponad 900 numerów pozyskał CenterNet. Wśród pozostałych operatorów po 500 numerów netto zyskał jeszcze Cyfrowy Polsat i FM Group. Mova, należąca do Grupy Integer.pl, straciła ponad 500 numerów, a Mobilking z Grupy MNI - ponad 300. Pozostali operatorzy zyskiwali bądź tracili po kilkadziesiąt numerów.
Od początku lipca 2009 r., zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury, przenoszenie numeru telefonu komórkowego jest bezpłatne i powinno trwać jeden dzień. W przypadku telefonii stacjonarnej może trwać maksymalnie dwa tygodnie.
Wcześniej przeniesienie numeru kosztowało około 50 zł i trwało średnio 28 dni
Według Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zniechęcało to klientów do zmiany operatora. Opłatę zniosła nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego, a maksymalny czas na przeniesienie numeru do innej sieci określiło rozporządzenie, które minister podpisał w czerwcu.
Po wejściu w życie nowych przepisów UKE poinformował, że jeśli operatorzy nie dostosują się do nich, będą karani. Zgodnie z Prawem telekomunikacyjnym, UKE może na operatora nałożyć karę w wysokości do 3 proc. jego ubiegłorocznych przychodów.
Prawo do przeniesienia numeru jest zapisane w art. 30 dyrektywy unijnej w sprawie usługi powszechnej. Zgodnie z dyrektywą opłata za przeniesienie numeru nie może zniechęcać do skorzystania z tej możliwości. Nie określa ona jednak ram czasowych usługi przeniesienia numeru. Stąd rozporządzenie resortu infrastruktury.