Dobry klimat ekonomiczny i niższe niż na Zachodzie ceny przyciągają do Polski inwestorów skłonnych lokować kapitał w nieruchomościach.

W pierwszym półroczu wydali 960 mln euro, o 23 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym – wynika z raportu o rynku nieruchomości opracowanego przez Cushman & Wakefield Polska.

Cudzoziemcy kupują u nas przede wszystkim biura i centra handlowe. – Jeśli pozytywny klimat inwestycyjny utrzyma się w drugim półroczu, wartość transakcji za 2011 rok może przekroczyć 2 mld euro – uważa Wojciech Pisz, dyrektor Grupy Rynków Kapitałowych Cushman & Wakefield. Ekonomiści przewidują co prawda, że w przyszłym roku wzrost gospodarczy zwolni do 3 proc. w porównaniu z 3,8 – 4 proc. teraz, jednak jak zauważa dr Mateusz Szczurek, główny ekonomista ING Banku Śląskiego, na tle innych krajów regionu nadal będzie to dobry rezultat. Polska powinna pozostać najbardziej atrakcyjnym krajem do inwestowania w Europie Środkowo-Wschodniej. Szczególnie że ceny nieruchomości, które standardem nie odbiegają od tych w Europie Zachodniej, wciąż są u nas niższe od kilku do kilkunastu procent.

Ożywienie popytu na lokale biurowe i handlowe powoduje, że ryzyko inwestycyjne jest stosunkowo niskie. – Naszym rynkiem wciąż interesują się nowe marki. Ich wejście przyczyni się do kolejnego ożywienia popytu na lokale – tłumaczy Magdalena Frątczak z CB Richard Ellis. Hitem tego roku są galerie handlowe – trzykrotna dynamika wzrostu w porównaniu z rokiem 2010. Do końca czerwca inwestorzy wydali na nie 302 mln euro.

Galeriom daleko do biur, których w pierwszych sześciu miesiącach tego roku sprzedało się za 528 mln euro. Ich udział w przeprowadzonych w I półroczu transakcjach stanowił aż 55 proc. Największym powodzeniem wśród inwestorów cieszą się biurowce zlokalizowane w Warszawie – tylko tu bowiem można znaleźć wysokiej klasy nieruchomości, a na takie właśnie obecnie popyt jest największy.

Deweloperzy, widząc popyt na biura w stolicy, uaktywnili się także w innych miastach. W Krakowie, Wrocławiu czy Katowicach w budowie jest aż 248 tys. mkw. biur, czyli o 40 proc. więcej w porównaniu z 2010 r.

Biura w Polsce kupują przede wszystkim inwestorzy z Niemiec i Austrii, a w centra handlowe Brytyjczycy i Holendrzy. Dużą aktywnością wykazują się fundusze inwestycyjne. Dowodem na to mogą być zapowiedzi niektórych z nich. Polonia Property Funds, która kupiła II Fazę Fashion House Outlet Centre w Gdańsku, szuka nowych sposobów do przejęć. Mirosław Januszko, wiceprezes ds. inwestycji funduszy Polonia Property, przy okazji finalizacji transakcji potwierdził, że fundusz chce powiększać wielkość portfela i rozgląda się za kolejnymi inwestycjami. Już nie tylko w centra handlowe.