Rośnie popularność ubezpieczeń wśród małych i średnich przedsiębiorców. Chociaż jedną polisę ma już 71 proc. takich firm. Rok temu było 65 proc. – wynika z raportu firmy Qualifact.
– Jest to oznaką wychodzenia małych i średnich firm z kryzysu finansowego, który dotknął je w 2009 r. – mówi Magdalena Kanarek z biura ubezpieczeń małych i średnich przedsiębiorstw w Ergo Hestia. Dodaje, że szczególnie wyraźnie widać trend wzrostowy wśród najmniejszych przedsiębiorców. W tym segmencie w ciągu roku liczba firm korzystających z ubezpieczeń wzrosła o ponad 6 pkt proc., do 70,9 proc.
Leszek Niedałtowski, wiceprezes STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi, twierdzi, że temu procesowi towarzyszy wzrost cen ubezpieczeń. – Podwyżki dotyczą praktycznie wszystkich obszarów ryzyka. W ten sposób ubezpieczyciele odreagowują ubiegłoroczne straty – mówi. Dodaje, iż wzrost cen powoduje, że przedsiębiorcy nie są skłoni do rozszerzania zakresu posiadanej ochrony ubezpieczeniowej czy kupowania polis chroniących przed innymi ryzykami.
Z badania wynika, że małe firmy są lojalnymi klientami. Ponad 84 proc. z nich korzysta z produktów wyłącznie jednego ubezpieczyciela.
Szerszy przegląd rynku ma niewielu małych przedsiębiorców. Zaledwie 1,2 proc. takich firm korzysta z produktów co najmniej trzech ubezpieczycieli.
Podobnie jak klienci indywidualni, małe firmy najczęściej kupują ubezpieczenia za pośrednictwem agentów (64 proc.) lub bezpośrednio w placówce towarzystwa (33 proc.). Natomiast w przeciwieństwie do dużych firm znikomy odsetek małych przedsiębiorców korzysta z usług brokerów. Robi to zaledwie co 30. firma. Najpopularniejszymi polisami kupowanymi przez sektor MSP są OC komunikacyjne (ma je 76 proc. małych firm), ubezpieczenia mienia od ognia i innych żywiołów (61 proc.) oraz od kradzieży (52 proc.).