Polacy kupią w tym roku ponad 11,6 mln telefonów, w tym blisko 5,4 mln smartfonów – wynika z badań domu mediowego Aegis Media, udostępnionych „DGP”. Nasz rynek staje się coraz bardziej atrakcyjny, nic więc dziwnego, że przybywa producentów, którzy chcą o niego walczyć.

Ze swoimi aparatami wejdą Dell i Acer, którzy dotychczas nie produkowali telefonów. Liczą, że uda im się znaleźć miejsce na rynku zdominowanym przez Nokię, Samsunga, HTC i Sony Ericssona, a także powalczyć z iPhonem Apple'a i z BlackBerry należącym do RIM.

Coraz większy rynek

Telefon Della – Venue Pro – pojawi się w sprzedaży w sieciach z elektroniką w tym tygodniu. Telefon działa na systemie operacyjnym Windows Phone 7, ma dotykowy ekran i klawiaturę QWERTY, a jego sugerowana cena to 1999 zł. – Przyszłością branży są smartfony i tablety. Wprowadzanie tych urządzeń na kolejne rynki, w tym Polski, to element strategii Della – mówi „DGP” Marcin Babiak, dyrektor generalny ds. rynku konsumenckiego w Dell.

Na przełomie trzeciego i czwartego kwartału do walki o polski rynek ruszy Acer. Będzie miał zarówno telefony dotykowe, jak i z pełną klawiaturą, przypominające BlackBerry. – Wprowadzimy całą linię smartfonów, które zaprezentowaliśmy na tegorocznym Mobile World Congress w Barcelonie – mówi Juliusz Niemotko, szef Acer Polska.

Wejście na rynek smartfonów nowych producentów to efekt globalnego popytu, zapoczątkowanego przez iPhona w 2007 r. Tomasz Moś, ekspert z GfK Polonia Retail and Technology, szacuje, że w ubiegłym roku Polacy kupili około 10 mln telefonów, z czego 13 proc. stanowiły smartfony. – Na przełomie roku 2010 i 2011 proporcja ta wynosiła już ponad 20 proc. I dalej rośnie – mówi „DGP” Tomasz Moś.

Ogromny popyt na smartfony potwierdzają operatorzy komórkowi. – Udział tych telefonów już przekracza 20 proc., widzimy wyraźny wzrost. Razem z nimi rośnie też popyt na transmisję danych – mówi Maciej Witucki, prezes Grupy TP.

– W P4 udział smartfonów w bieżącej sprzedaży to już 50 proc. – dodaje Joergen Bang-Jensen, prezes operatora sieci Play.

Edward Korbel, szef badań domu mediowego Aegis Media, podkreśla, że z przeprowadzonych niedawno badań wynika, iż dla 31 proc. Polaków smartfon zajmuje pierwsze miejsce wśród urządzeń elektronicznych, wyprzedzając laptopy czy telewizory.

Trudna walka z gigantami

Dellowi i Acerowi będzie jednak trudno zdobyć mocną pozycję na rynku, bo nie mają umów z operatorami komórkowymi – Plusem, Orange, Erą i Playem – za pośrednictwem których sprzedaje się większość telefonów w Polsce. Marcin Babiak i Juliusz Niemotko mówią jednak, że rozmawiają z operatorami na ten temat.

Większość rynku zgarną obecni od dawna na rynku giganci. Nowymi telefonami zaatakują rynek Nokia, Samsung, HTC i Sony Ericsson. Wciąż rosnąć będzie sprzedaż iPhone i BlackBerry.

Samsung, który w ubiegłym roku sprzedał w Polsce 3 mln telefonów (około 300 tys. więcej niż w roku 2009), zebrał z tego 1,2 mld zł przychodów. – Nasze plany na ten rok zakładają wzrost sprzedaży o 15 proc. W I kwartale z około 800 tys. sprzedanych telefonów prawie 30 proc. to smartfony; udział tej grupy produktów będzie rósł – mówi „DGP” Wojciech Wasilewski, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Telecom, Samsung Electronics Polska.

Agnieszka Jaśkiewicz, szef marketingu Sony Ericsson Polska, który w ubiegłym roku miał 12 proc. polskiego rynku telefonów, podkreśla, że zajmuje pierwszą pozycję z 40-proc. udziałem w sprzedaży telefonów działających na systemie operacyjnym Android. – Naszym celem jest utrzymanie pozycji numer jeden w sprzedaży smartfonów w oparciu o system operacyjny Android – mówi Agnieszka Jaśkiewicz.

PRAWO

Google wyprzedza Apple

W 2011 r. sprzedanych zostanie na świecie około 450 mln smartfonów, twierdzi International Data Corporation. To o około 50 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Blisko 40 proc. telefonów będzie działać na systemie operacyjnym Google Android. Symbian, dotychczasowy lider, spadnie na drugą pozycję z 20,9 proc. udziałów. Na trzecim miejscu znajdzie się iOS (15,7 proc.), na którym pracuje iPhone. Po piętach depcze mu BlackBerry, które zdobędzie 14,9 proc. udziałów. Do czołówki daleko na razie Microsoftowi, którego system operacyjny Windows Phone zakończy rok z 5,5-proc. udziałem w rynku.