Warszawska Szybka Kolej Miejska wyleasinguje od konsorcjum nowosądeckiego Newagu i Millenium Leasing sześć nowoczesnych pociągów. Wartość podpisanej w poniedziałek w Warszawie umowy to 201,1 mln zł brutto.

Pociągi mają mieć prawie 112 m długości i mieścić ponad 900 pasażerów, z czego 218 na miejscach siedzących. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację i monitoring, mają też być przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Zgodnie z umową, producent dostarczy wszystkie pociągi w ciągu 16 miesięcy, czyli do lipca 2012 r. Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta zauważył, że dzięki temu będą mogli z nich korzystać już kibice, którzy przyjadą w przyszłym roku do Warszawy na mecze Euro 2012.

Prezes SKM Leszek Walczak powiedział, że podpisanie tej umowy zamyka pewien etap w działalności przewoźnika - w przyszłym roku SKM ma mieć 33 nowoczesne pociągi, które zastąpią stary tabor. "Będziemy mogli przedstawić taką ofertę, jakiej pasażerowie od nas oczekują" - dodał prezes.

Podkreślił, że SKM uzyskała na rynku finansowym pieniądze na tę inwestycję, chociaż spółka nie ma wieloletniej umowy z miastem na świadczenie usług przewozowych. Zdaniem Walczaka to dowód na to, że firmy finansowe wysoko oceniają wiarygodność przewoźnika. Leszek Ruta zapowiedział, że prace nad taką umową trwają i że w maju może ona zostać podpisana.

Dyrektor ZTM zapowiedział także, że w miarę finansowych możliwości Warszawy trasy, na których jeżdżą pociągi SKM będą wydłużane. Jak zapowiedział, w planach jest na przykład wydłużenie trasy Legionowo-Dworzec Gdański na Wolę, gdzie pasażerowie mogliby się wygodnie przesiąść do II linii metra. Jednak wydłużenie trasy jest uzależnione od remontu torów, który miałaby wykonać spółka PKP PLK.

Ruta zaznaczył, że choć rozważane są różne możliwości poszerzenia oferty SKM, to w budżecie miasta przeznaczonym na transport priorytetem jest na razie budowa II linii metra i zakup taboru, który miałby nią jeździć.