Siła nabywcza konsumentów w Polsce w 2011 roku zwiększy się o 6 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem - wynika z opublikowanych w środę badań GfK Polonia.

"Istotnym elementem wyliczeń siły nabywczej dla Polski jest określenie całkowitego potencjału nabywczego wszystkich konsumentów, czyli sumarycznej kwoty pieniędzy będącej w dyspozycji Polaków w danym okresie. Według prognoz GfK Polonia wszyscy mieszkańcy Polski będą dysponować w skali całego 2011 roku kwotą ponad 835 miliardów złotych. Zatem przeciętny polski konsument będzie dysponował w analogicznym okresie kwotą 21 688 złotych, którą będzie mógł przeznaczyć na potencjalne wydatki. Jest to suma o 6 proc. wyższa od raportowanej przez GfK siły nabywczej polskich konsumentów na 2010 rok" - napisano w komentarzu do badań.

Z badań przeprowadzonych przez GfK Polonia wynika także, że obserwowane na poziomie regionalnym wahania wartości w obrębie takich wskaźników jak liczba osób w wieku produkcyjnym, poziom bezrobocia, poziom płac, wartość pozaoficjalnych i nierejestrowanych dochodów pozwalają na uchwycenie regionalnego zróżnicowania zamożności Polaków.

"Na 2479 gmin w Polsce aż 73 proc. z nich charakteryzuje niska zamożność mieszkańców, tzn. ich Indeks Siły Nabywczej GfK jest o co najmniej 10 proc. niższy od średniej wartości indeksu liczonego dla Polski. Z kolei obszarów gminnych z ponadprzeciętnym wskaźnikiem zamożności, tzn. obszarów z Indeksem Siły Nabywczej GfK o co najmniej 10 proc. wyższym od przeciętnego, jest w Polsce 145, a więc niespełna 6 proc. wszystkich obszarów gminnych" - napisano.

Indeks Siły Nabywczej GfK wyliczany jest raz w roku i definiuje wartość pieniędzy, która może być przeznaczona przez konsumentów mieszkających na dowolnie wybranym obszarze Polski - w wybranym mieście, gminie, powiecie lub w skali kraju - na wydatki w ciągu całego roku.

Indeks publikowany jest na poziomie m.in. województw, powiatów, gmin oraz obszarów kodów pocztowych. Dane szacowane są także dla innych, niestandardowych jednostek geograficznych oraz na wybrane kategorie zakupowe, takie jak regionalny potencjał zakupowy FMCG, RTV/AGD, wyposażenie mieszkań, zdrowie i uroda, rozrywka lub bardziej precyzyjne kategorie.