Kontrakt wart 75,2 mln euro na dostawę 16 zestawów trakcyjnych "Elf" podpisały w czwartek Koleje Mazowieckie z firmą Pojazdy Szynowe "Pesa" w Bydgoszczy. Tabor zostanie dostarczony do końca 2011 r.

"Składy firmy Pesa Bydgoszcz spełniają wszystkie oczekiwania postawione przez Koleje Mazowieckie i wprowadzają nową jakość na torach. Przede wszystkim jednak przyczynią się do poprawy warunków podróżowania naszych klientów, co jest celem nadrzędnym w naszej działalności" - podkreślił w czwartek Artur Radwan, prezes Kolei Mazowieckich.

Nowe, czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) będą kursować m.in. na linii prowadzącej na lotnisko w Modlinie. "Elfy", które kupiły KM są przystosowane do osiągania 160 km/h.

Zestawy "Elf" zaprezentowano po raz pierwszy na ubiegłorocznych targach Innotrans" w Berlinie. Pierwsze trzy EZT-y dla Kolei Mazowieckich zostaną dostarczone w ostatnim tygodniu czerwca, a cały kontrakt bydgoska firma zrealizuje do końca 2011 roku.

"Tym, co klasyfikuje ten pojazd wśród najnowocześniejszych w Europie, jest najwyższy stopień bezpieczeństwa - dzięki spełnieniu czterech tzw. scenariuszy zderzeniowych. Ponadto zespoły napędowe i hamulcowe jak i klimatyzacja pochodzą od dostawców z ekstraklasy w tych dziedzinach" - zaznaczył Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz.

Kontrakt podpisany w czwartek obejmuje również świadczenie usług serwisowych w ciągu czterech lat od daty dostarczenia każdego pojazdu oraz przeszkolenie pracowników Kolei Mazowieckich. Projekt zakupu nowoczesnego taboru dla Kolei Mazowieckich jest w połowie finansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Rodzina pojazdów "Elf" przeznaczona jest do obsługi rynku przewozów pasażerskich w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym, międzyregionalnym oraz kwalifikowanym. W wersji podstawowej "Elf" może poruszać się z prędkością 160 km/h, ale na życzenie producent może przystosować pojazd do jazdy 190 km/h lub 130 km/h.

EZT można konfigurować w układzie od dwóch do ośmiu wagonów. Jak podkreśla producent, wybór ich konfiguracji pozwala uzyskać blisko sto różnych wersji.

W regionie mazowieckim Pesa realizuje już duży kontrakt na dostawę swojego taboru dla Tramwajów Warszawskich. Stolica zamówiła w bydgoskiej firmie 186 tramwajów typu "Swing" za 1,5 mld zł.