Liczba aktywnych klientów e-bankowości przekroczyła 9 mln na koniec II kw. tego roku. W kolejnych latach liczba klientów e-bankowości będzie rosła o co najmniej 1 mln rocznie. Od początku roku o prawie 11% spadła natomiast liczba wydanych kart kredytowych, wynika z pierwszej edycji raportu netB@nk Związku Banków Polskich (ZBP).

Dziewięć milionów klientów aktywnie korzystało na koniec III kwartału 2010 r. z bankowości internetowej. To oznacza szybki wzrost zaufania do tych usług - stwierdza przedstawiony w czwartek raport Związku Banków Polskich.

Z raportu wynika też, że tylko w ciągu ostatniego pół roku liczba klientów, mających dostęp do takich usług wzrosła o dwa miliony i osiągnęła wartość 15,7 mln. Raport wziął pod uwagę liczbę umów na prowadzenie rachunków, jego autorzy zastrzegają, że jedna osoba może mieć ich kilka. Prognozują też, że w kolejnych latach liczba tych klientów będzie rosła o milion rocznie.

"Ponad 15 mln rachunków to jeden z największych sukcesów światowych. Istotą jest jednak nie ilość rachunków, ale liczba klientów aktywnych" - powiedział, prezentując dziennikarzom raport, dyrektor w ZBP, Remigiusz Kaszubski. Wyjaśnił, że w raporcie za aktywnych uznano klientów, dokonujących co najmniej czterech transakcji miesięcznie.

"Imponująco wygląda przyrost liczby klientów indywidualnych"

Podkreślił, że szczególnie imponująco wygląda przyrost liczby klientów indywidualnych, bo od 2006 do 2010 roku wyniósł 110 proc. "Tylko w ciągu 3 kwartałów 2010 r. średnia wysokość transakcji wzrosła o 20 proc." - dodał Kaszubski.

Wskazał też na bardzo szybki przyrost liczby klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. "Oznacza to istotny wzrost zaufania do kanału, jakim jest bankowość internetowa, a klienci zarówno indywidualni jak i przedsiębiorcy zauważyli, że tego typu transakcje oszczędzają im czas i pieniądze oraz są bezpieczne. To jest najbardziej istotne" - powiedział Kaszubski. Zauważył też, że średnia wartość przelewu klienta z tego sektora wzrosła w tym roku o ponad 20 proc.

"Najnowsze technologie, mobilność, wygoda i bezpieczeństwo, połączone prostotą. Oto stan bieżący i kierunek zmian, w którym podąża polska bankowość internetowa" - dodał przewodniczący Rady Bankowości Elektronicznej przy ZBP, Antoni Hanusik.

"Od lat powtarzamy, że bankowość internetowa oraz obrót bezgotówkowy są zdecydowanie tańsze i pozwalają oszczędzić mnóstwo czasu. Mam nadzieję, że korzystanie z rozliczeń bezgotówkowych stanie się w niedalekiej przyszłości powszechne, a skorzysta na tym cała polska gospodarka" - podsumował prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz.

Raport zawiera też badanie liczby kart debetowych i kredytowych

Raport zawiera też badanie liczby kart debetowych i kredytowych. Okazało się, że liczba kart debetowych w ostatnich miesiącach ustabilizowała się, natomiast znacząco spadła liczba kart kredytowych. Remigiusz Kaszubski wyjaśnił, że to efekt szczegółowej analizy nowych klientów, jaką banki wprowadziły na skutek kryzysu.

Podkreślił też, że z takich danych, jak średnia wysokość transakcji kartami wynika, iż klienci racjonalnie zarządzają swoimi pieniędzmi; dane te nie ukazują też żadnych niebezpiecznych tendencji..