Kablowy gigant będzie miał prawie 1,5 mln klientów. Fuzja ma mu pomóc w walce z największymi konkurentami – Telekomunikacją Polską i Cyfrowym Polsatem.
Przejęcie 100 proc. udziałów i 380 tys. klientów Grupy Aster będzie kosztować amerykański koncern Liberty Global, spółkę matkę UPC Polska, 2,4 mld zł. W gotówce Amerykanie zapłacą właścicielom Aster, z większościowym MID Europa Partners na czele, 870 mln zł. Pozostałe 1,5 mld zł to dług Aster, który bierze na barki nowy właściciel. UPC Polska pokonało w wyścigu o Aster konkurencyjną Vectrę, numer dwa na rynku kablówek.

Rozsądna cena

Analitycy uważają, że cena, jaką Liberty Global zapłaci za Aster, jest rozsądna.
– Uwzględnia ryzyko związane z przejęciem zadłużonej firmy, ale także jednorazowe zwiększenie liczby klientów aż o 380 tys. – ocenia Paweł Puchalski, analityk BZ WBK.
Jest jednak dużo niższa niż oczekiwania właścicieli. Janusz Arciszewski, prezes i mniejszościowy udziałowiec Aster, wyceniał firmę razem z długiem nawet na 3 mld zł. Analitycy od początku powątpiewali jednak w tak wysoką wycenę operatora, którego ubiegłoroczne przychody wyniosły 420 mln zł. Mike Fries, prezes i dyrektor wykonawczy Liberty Global, podkreśla, że cena, jaką spółka zapłaci za Aster, jest atrakcyjna, bo jej wartość stanowi poziom 7,3-krotności EBITDA (zysku przed potrąceniem podatków i amortyzacji) szacowany przez nowego właściciela na 2011 rok.
Teraz na megafuzję musi zgodzić się UOKiK. Udział w rynku nowego podmiotu na podstawie danych udostępnionych przez Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej wyniesie około 31 proc., więc urząd nie powinien zgłaszać sprzeciwu. UPC Polska spodziewa się zamknięcia transakcji w pierwszej połowie 2011 r.

Prawie jedna trzecia rynku

– Zakup firmy Aster pozwoli na dalszy rozwój UPC Polska na wysoce konkurencyjnym rynku, na którym działają tacy giganci jak Telekomunikacja Polska, a także Cyfrowy Polsat i inne platformy satelitarne oraz nowi dostawcy IPTV czy cyfrowej telewizji naziemnej – podkreśla Simon Boyd, prezes UPC Polska.
UPC Polska miała na koniec września 500 tys. klientów szybkiego internetu. Wśród 1,1 mln klientów telewizji ponad 332 tys. korzysta z bardziej rozbudowanej oferty cyfrowej. Z kolei Aster dostarcza internet do 177 tys. klientów, a wśród 368 tys. abonentów telewizyjnych z oferty cyfrowej korzysta 92 tys. Obaj operatorzy oferują też usługi telefonii stacjonarnej, a Aster dodatkowo komórkowej.
Dopiero po dokonaniu transakcji obie spółki będą się konsolidować. Eksperci sądzą, że marka UPC zastąpi Aster. Analitycy nie spodziewają się jednak po transakcji rewolucji na rynku.
– Przy transakcjach takich jak ta, gdy przejmowana firma obarczona jest na dodatek takim długiem, przejmujący będzie nastawiony na maksymalizację zysków. Nie spodziewałbym się ze strony UPC agresywnych obniżek cen czy promocji – podkreśla Paweł Puchalski.